خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / شاعر افغانستانی برنده جایزه‌ی جهانی در ترکیه شد

شاعر افغانستانی برنده جایزه‌ی جهانی در ترکیه شد

کابل/۶قوس/فرهنگستان
مراسم اهدای جایزه‌های شهروند جهانی، شام‌ روز(جمعه، ۴قوس) در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
این جشن با حضور شرکت‌کننده‌های مختلف از سراسر جهان در زمینه‌های سیاسی، اکادمیک، هنر و سرگرمی، کمک‌های بشردوستانه و تجارت بود.
جایزه‌های «شهروند جهانی تی آر تی»، به دنبال الهام‌بخشیدن به افرادی‌ست که برای ایجاد تغییرهای مثبت در جهان و توان‌مندسازی آنان برای انجام این کار می‌باشد.
شریح شیون با سید ضیا ده آتشین وسایر  هم‌کارانش برای کودکان خیابانی، برنامه‌ای سنجیده است تا بتواند از این طریق برای آنان، در بخش‌های قصه‌خوانی، سواد‌آموزی، هنرآموزی و سرگرمی(شطرنج) زمینه‌ی آموزش را فراهم کند. او برای آینده‌ی این کودکان برنامه‌های بعدی هم دارد و می‌خواهد که برنامه‌هایش را عملی کند.
آقای شیون می‌گوید: «خیابان محروم‌ترین نقطه برای کودکان در افغانستان است، جایی‌ست که در آن‌جا شفقت و مهربانی وجود ندارد و در عوض کودکان بیش‌تر با جهل و خشونت سردچار اند.»
او می‌افزاید: «از این طریق نه تنها می‌خواهیم به آنان آموزش دهیم؛ بلکه همان خلای عاطفی که کودکان در خیابان‌ها و خانه‌های شان دارند را پر کنیم و استعدادیابی کنیم و استعدادهایی که آنان در بخش‌های مختلف دارند را برجسته و شگوفا بسازیم تا در آینده برای شان کارآمد باشد.»
شیون از جهان می‌خواهد تا کودکان افغانستان را در شرایط پس از جنگ و در کنار مشکل‌های اجتماعی، اقتصادی در محرومیت آموزشی قرار ندهد.
جایزه‌های TRT World Citizen به کسانی‌که از سراسر جهان در خدمت پیش‌گامانه و قابل‌توجه به بشریت مشغول بوده‌اند داده می‌شود.
در ایمیلی که به شیون رسیده، آمده است: «این فرصتی است برای تجلیل از دست‌آوردهای کسانی‌که اغلب به دلیل کمک‌های بزرگی که به جامعه کرده اند، ناشناخته می‌مانند.»
آنان اضافه کردند که در چندین رشته، از سراسر جهان نامزد دریافت کرده اند؛ ولی دست‌آوردهای آقای شیون در میان بسیاری از آن‌ها برجسته بوده است.
پیش از آقای شیون، دکتر سکینه یعقوبی شهروند دیگر افغانستان نیز برنده‌ی این جایزه شده بود. خانم یعقوبی، به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه‌ی حقوق کودکان و زنان برنده‌ی جایزه‌های مختلف جهانی از جمله، جایزه‌ی شهروند جهانی TRT شده بود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*