خانه / خبرها / سفر رسمی شی جیگ پینگ ، رئیس جمهور چین به روسیه

سفر رسمی شی جیگ پینگ ، رئیس جمهور چین به روسیه

پوتین بر گسترش همکاری راهبردی با چین تاکید کرد

شی جیگ پینگ، رئیس جمهور چین سفر رسمی خود به روسیه را آغاز کرد و در رأس هیئتی از مقامات کشورش امروز، چهارشنبه، وارد مسکو شد.
وزیر توسعه خاور دور و معاون وزیر خارجه روسیه به همراه سفرای دو کشور در میدان هوائی “ونوکووا” از رئیس جمهور چین و هیئت همراه وی استقبال کردند.
این اولین سفر شی جینگ پینگ پس از پیروزی در انتخابات مارچ ۲۰۱۸ است و از ۵ تا ۷ جون ادامه خواهد داشت.
سفر شیء جین پینگ به روسیه که با هدف تقویت روابط اقتصادی دو کشور برنامه‌ریزی شده، در زمانی انجام میشود که جنگ تجاری میان چین و آمریکا به اوج خود رسیده است.
انتظار میرود در جریان این سفر سه روزه که همزمان با نشست سالانۀ انجمن بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ انجام میشود، مراسمی به مناسبت هفتادمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان پیکنگ و مسکو نیز برگزار شود.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین در کاخ کرملین اظهار کرد: دیدار شما از روسیه عنصری کلیدی در روابط روسیه و چین است.
وی با بیان اینکه این دیدار نه فقط اهمیت نمادین برای ما دارد، تصریح کرد: محتوای دیدار شما و مذاکرات دوجانبه از اهمیت بالایی برای دو کشور برخوردار است.
پوتین خاطرنشان کرد که این دیدار به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری مناسبات دیپلماتیک بین مسکو و پیکنگ برگزار میشود واتحاد شوروی یک روز پس از تأسیس کشور چین، آن را به رسمیت شناخت.
وی افزود: با مشارکت شما روابط روسیه و چین در سال های اخیر به سطح عالی و بی سابقه رسیده است و امیدواریم این روابط برای توسعه همکاری‌های بین ملت‌های دو کشور بکار گرفته شود.
پوتین در ادامه خطاب به رئیس جمهوری چین گفت: من و شما افزایش سطح مبادلات بازرگانی دو کشور به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را هدف قرار داده بودیم و سال گذشته به ۱۰۸ میلیارد دلار رسیدیم، امسال هم تاکنون نسبت به سال گذشته در این زمینه شاهد رشد هستیم.
رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد:

اطمینان دارم این سفر تحرک جدید به روابط دو کشور خواهد بخشید.
پوتین اعلام کرد مسکو و پیکنگ هر دو معتقدند که توافقات بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که دو کشور به همکاری‌های خود برای کمک به بهبود اوضاع در سوریه و ونزوئلا ادامه خواهند داد.
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز با اشاره به دیدارهای خود با ولادیمیر پوتین در مناسبت‌ها و کشورهای مختلف از حضور پوتین در همایش طرح یک کمربند و یک مسیر که در ماه اپریل در چین برگزار شد، قدردانی کرد.
وی افزود: اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که چین را به رسمیت شناخت و روابط دو کشور آزمون‌های جدی را پشت سر گذاشته و هم اکنون به سطح عالی رسیده است.
شیء جین پینگ با بیان اینکه ملت‌های چین و روسیه مسئولیت بزرگی را در توسعه روابط دوجانبه بر دوش سران خود گذاشته‌اند، افزود: هیچ مرزی برای تکامل روابط دو کشور وجود ندارد.
شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین از ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی سخن گفت و تأکید کرد که روسیه و چین به‌عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با چنین پدیده‌ای مقابله کنند.
وی ادامه داد: اطمینان دارم این دیدار به موفقیت‌های برجسته جدیدی منجر شود.
یکی دیگر از مسائلی که در دیدار امروز روسای جمهور روسیه و چین مورد بحث قرار گرفته و پوتین در مورد آن با خبرنگاران صحبت کرد، مسئله استفاده از پول داخلی دو کشور در مبادلات دوجانبه بود.
پوتین به خبرنگاران گفت دو کشور تصمیم دارند استفاده از پول داخلی در مبادلات تجاری فی‌مابین را تقویت کنند و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و تفاهمنامه‌هایی نیز بین دو طرف به امضا رسیده است.
پوتین در ادامه دیدار از رئیس جمهوری چین برای سفر به روسیه به منظور شرکت در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ قدردانی کرد.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان ۰۶٫۰۶٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*