خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / سرپرست وزارت تحصیلات: آموزش مختلط دختران و پسران خاتمه می‌یابد

سرپرست وزارت تحصیلات: آموزش مختلط دختران و پسران خاتمه می‌یابد

کابل/۲۱سنبله/فرهنگستان
عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، اعلام کرد که آموزش مختلط دختران و پسران خاتمه می‌یابد. او هم‌چنان گفت که دانشگاه‌های دولتی به‌زودی آغاز می‌شود.
حقانی امروز (یک‌شنبه، ۲۱سنبله)، در یک نشست خبری گفت که طرح «ختم آموزش مخلوط» از سوی شوراهای علمی دانشگاه‌ها به وزارت تحصیلات عالی رسیده است. به گفته او، آموزش مختلط دختر و پسر با «ارزش‌های اسلامی» و «ارزش‌های ملی» افغانستان تصادم دارد.
عبدالباقی حقانی گفت که شوراهای علمی فیصله کرده‌اند که به «آموزش مخلوط» پایان دهند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید که سه پیشنهاد در خصوص جداسازی دانشجویان پسر و دختر مطرح شده است.
به گفته او، با توجه به امکانات، دانشجویان دختر و پسر باید در تعمیرهای جداگانه درس بخوانند و اگر امکانات نبود، تایم‌های درسی‌شان جدا شود. او تصریح کرد که اگر این دو امکان نبود یا شمار دانشجویان دختر کم بود، از جداسازی صنف استفاده شود.
حقانی گفت که تلاش می‌شود، برای دانشجویان دختر استادان دختر درس بدهند؛ اما اگر این امکان نبود، استادان مرد می‌توانند به دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و «پشت پرده» به آن‌ها درس بدهند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان هم‌چنان گفت که روی ترجمه، تحقیقات علمی و ایجاد رشته‌های جدید توجه ویژه می‌کند.
این درحالی‌است که دانشگاه‌های خصوصی فعال شده‌اند. برخی از دانشگاه‌ها میان صنف‌ها پرده کشیده و شماری نیز تایم دختر و پسر را جدا کرده‌اند. حقانی می‌گوید که بودجه و امکانات این دانشگاه‌ها برعهده دولت نیست و به همین دلیل اجازه داده شده است که کارشان را شروع کنند.
به گفته او، تمویل دانشگاه‌های دولتی برعهده دولت است و پس از تهیه بودجه و گفت‌وگو با دانشگاه‌ها به‌زودی تاریخ شروع آن اعلام می‌شود که بیش‌ از یک هفته وقت نخواهد گرفت.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که به همه «مجاهدانی» که در دوران «اشغال» از تحصیل بازمانده‌اند، توجه ویژه خواهد شد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*