خانه / خانواده / اطفال / ۸۰ درصد کودکان قربانیان انفجار ماین‌ها در ۲۰۲۰میلادی

۸۰ درصد کودکان قربانیان انفجار ماین‌ها در ۲۰۲۰میلادی

کابل/۱۶حمل/فرهنگستان
فیونا فریزیر، رییس حقوق بشر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته‌است که در سال ۲۰۲۰میلادی از ۱۵۸۰کشته و زخمی انفجار ماین‌ها ۸۰ درصد آن کودکان بودند.
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث روز گذشته(یک‌شنبه، ۱۵حمل) در روز جهانی «آگاهی از خطرات ماین‌ها» اعلام کرد که سال گذشته در اثر انفجار ماین‌ها، مهمات منفجرناشده و ماین‌های دست‌ساخت ۱۵۸۰غیر نظامی متضرر شدند.
غلام بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که به همکاری برنامه‌ی ماین‌پاکی کشورهای کمک‌کننده ۳۲۰۰ کیلومتر مربع اراضی افغانستان از وجود ماین‌ها و مهمات منفجرناشده پاکسازی شده‌است.
آقای جیلانی گفته‌است که در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع ساحات آلوده با ماین‌ها و مهمات منفجرناشده‌ی دوران جنگ در افغانستان باقی مانده است.
محمدشفیق یوسفی، رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که  تا کنون در ۲۰ میلیون ماین منفجرناشده کشف و از بین برده شده است.
به اساس اعلام وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، نمایندگان کشورهای تمویل‌کننده حمایت‌شان را از برنامه‌ی بشردوستانه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان اعلام کرده‌اند.
با این حال، رییس حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان نیز برنامه‌های آگاهی‌دهی از خطرات ماین را ضروری دانسته است.
مک کاری، معاون سفیر امریکا در افغانستان و اندی مکوبری، رییس بخش انکشافی وزارت امور خارجه و توسعه‌ی بین‌المللی بریتانیا نیز در جریان صحبت‌های‌شان تعهد کرده‌اند که به حمایت‌شان از فعالیت‌های برنامه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان ادامه می‌دهند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*