خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / سازمان جهانی کار: افغانستان با بحران اشتغال روبه‌رو است

سازمان جهانی کار: افغانستان با بحران اشتغال روبه‌رو است

کابل/۲۹جدی/فرهنگستان
سازمان جهانی کار اعلام کرده که افغانستان با بحران اشتغال روبه‌رو است و ساعات کاری و فرصت‌های شغلی به شکل بی‌پیشینه کاهش یافته است.
این سازمان ام‌روز(چهارشنبه، ۲۹جدی) با نشر گزارش تازه‌ای گفته است که میزان بیکاری در افغانستان در حال افزایش است و احتمال دارد که تا اواسط سال ۲۰۲۲، بیش از نُه صد هزار تن دیگر نیز بیکار شوند.
در این گزارش آمده است: «اوضاع افغانستان بحرانی است و برای بهبود اوضاع و ثبات در این کشور به پشتیبانی و کمک نیاز است. کمک‌های بشری یک نیاز و یک اولویت است.»
سایره سبا عالمیار نمونه‌یی از کسانی است که همزمان با تحولات اخیر بیکار شده است، وی در شرعیات لیسانس دارد و نزدیک به بیست و سه سال در بخش‌های گونه‌گون کار کرده است.
خانم عالمیار، عضو پیشین شورای ولایتی بدخشان گفت: «خدا شاهد است که تا دو و سه شب خواب ندارم. تشویش می‌کنم، درد می‌کشم، مریض استم و اولاد هایم که سویم می‌بینند، درد می‌کشند. پول هم ندارم که تداوی کنم.»
این بانو از چالش‌های اقتصادی‌اش سخن می‌زند و از طالبان خواست‌هایی دارد. وی افزود: «نیازمندی ها در افغانستان خیلی زیاد است. هیچ نیازی نیست که زنان قرنتین شوند.»
در کنار سایره، افرادی دیگری نیز در جامعه استند که با سرنوشت مشابه روبرو استند و از بام تا شام به دنبال پیدا کردن لقمه نانی برای خانواده‌های شان استند.
عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی گفت: «بیشتر از بیست و دو میلیون انسان امروز با گرسنگی دست وپنجه نرم می‌کنند، اگر پول آزاد نشود، می‌تواند تبعات منفی در پی داشته باشد.»
با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، بیش از نه میلیارد دالر ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی منجمد شده‌اند و این کار به چالش‌های اقتصادی در کشور افزوده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*