خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / زنان در بلخ خواستار احیای وزارت امور زنان شدند

زنان در بلخ خواستار احیای وزارت امور زنان شدند

کابل/۲۱سنبله/فرهنگستان
شماری از زنان در بلخ در یک نشست مردمی خواستار احیای وزارت و ریاست‌های امور زنان شدند.
این نشست روز (یک‌شنبه، ۲۰ سنبله) تحت عنوان «نشست مردمی ولایت‌های بلخ، سرپل و سمنگان» در مزار شریف با حضور ۲۶۰ نفر به‌شمول زنان برگزار شد.
زنان در این نشست گفتند که برای حمایت‌ از زنان و حضور معنادار این قشر در اجتماع، باید ریاست امور زنان و یا نهاد شبیه آن ایجاد شود. آنان از عدم حضور زنان در حکومت طالبان انتقاد کردند.
شریفه، یکی از این زنان گفت: «حکومت اگر واقعا برای زنان ارزش قایل است و تعهد دارد، حق شان را بدهد و از آن‌ها حمایت کند و ریاست امور زنان را دوباره فعال بسازد.»
نفیسه غیاثی، یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان این نشست گفت که زنان نیمی از پیکر جامعه است و در صورتی که برای زنان اجازه‌ی حضور در حکومت و اجتماع داده نشود، تمام تلاش‌ها و دست‌آوردهای بیست سال گذشته به باد فنا می‌رود.
آنان خواستار لغو محدودیت‌ها بر آموزش بانوان و بازگشایی مکاتب دخترانه شدند.
برگزارکنند‌گان این نشست هدف از راه‌اندازی این برنامه را ایجاد پل ارتباطی میان مردم و حکومت طالبان بیان می‌کنند و می‌گویند قرار است دید‌گاه‌ها، خواسته‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهاد‌های‌شان را با طالبان در میان بگذارند.
توجه به بحران بشری، اشتغال‌زایی، حمایت از کشاورزان، ایجاد حکومت مردم‌محور و مبارزه با فساد اداری از خواسته‌های این نشست بود.
عبدالهادی ابو ادریس، معاون والی طالبان برای بلخ در این نشست گفت که طالبان برای حل چالش‌ها تلاش می‌کنند؛ اما درباره‌ی خواست زنان چیزی نگفت.
طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت، محدودیت‌های گسترده علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند.
این گروه پس از ورود به کابل، وزارت امور زنان را حذف و به‌جای آن وزارت امر به معروف و نهی از منکر شان را بنا کردند.
در حال حاضر زنان کارمند در اکثریت ادارات دولتی خانه‌نشین شده و دختران بالاتر از صنف ششم هم از مکتب محروم هستند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*