خانه / خبرها / زنان خواستار حضور معنادار شان در نشست‌های صلح استند

زنان خواستار حضور معنادار شان در نشست‌های صلح استند

زنان خواستار حضور معنادار شان در نشست‌های صلح استند

کابل/۲۵اسد/فرهنگستان
هم‌زمان با آمادگی‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، شماری از زنان افغانستان خواستار حضور معنا‌دار زنان باتجربه، شایسته و حامی حقوق زنان در تمامی نشست‌های مرتبط به صلح شده‌اند.
پیشنهادات این زنان در مورد مذاکرات بین‌الافغانی در قالب شبکه‌های ولایتی زنان در ۱۵ ولایت کشور مطرح شده است.
این زنان گفته‌اند که دولت باید تعهد و جدیت خود را در مورد حقوق و مشارکت زنان نشان داده و اطمینان دهد که دست‌کم ۳۰ درصد اشتراک‌کنندگان در تمام برنامه‌های مرتبط به صلح زنان باشند.
شبکه‌های ولایتی زنان از طالبان خواسته‌اند که زنان ساکن در افغانستان را در تیم‌های مذاکراتی خود گنجانیده و از مشارکت آنان در برنامه‌ی مرتبط به صلح اطمینان دهند.
از جامعه بین‌المللی نیز خواسته شده است که به اصل حضور دست‌کم ۳۰ درصدی زنان در برنامه‌ها و نشست‌های مرتبط به صلح احترام بگذارد.
این درحالی‌است که آتش‌بس، نظارت از روند صلح، ثبات و وحدت بین گروه‌های مختلف افغان‌ها از جمله جریان‌های سیاسی و ادغام مجدد جنگ‌جویان طالبان و اشتغال‌زایی برای آنان از دیگر پیشنهاداتی‌اند که از سوی شبکه‌های ولایتی زنان افغان مطرح شده است.
زنان افغانستان از تمام طرف‌های درگیر خواسته‌اند که در نخستین مذاکرات بین‌الافغانی در مورد آتش‌بس بشردوستانه توافق کرده و با متوقف کردن حملات جنگی، حمایت و اراده‌ی سیاسی‌شان را برای صلح نشان دهند.
از نهادهای جامعه مدنی خواسته شده است که یک میکانیزم مستقل را برای نظارت از تمام مراحل روند صلح به‌ویژه از تطبیق آتش‌بس و افشای نقض‌کننده طرح و تطبیق کنند. به گفته‌ی این زنان، جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد تا از توافق آتش‌بس نظارت کرده و نقض‌کننده‌ی آتش‌بس را پاسخ‌گو بسازد.
زنان افغان در بخش نظارت از روند صلح نیز از جامعه بین‌المللی به‌ویژه ایالات متحده‌ی امریکا خواسته‌اند که به عنوان ضامن توافق‌نامه صلح باقی مانده و هر گروه یا کشوری را که مانع یا مخالف روند صلح باشد، پاسخگو قرار دهد.
از شورای عالی مصالحه ملی درخواست شده تا به نشست‌های مشورتی با اقشار مختلف جامعه به‌ویژه قربانیان جنگ تمرکز کرده و حمایت آنان را از روند صلح و حفظ دست‌آوردهای گذشته کسب کند.

انتظار می‌رود که مذاکرات مستقیم میان هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و طالبان در آینده‌ی نزدیک در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*