خانه / خانواده / زنان / زنانِ ارزگان: با آمدن طالبان روز خود را فراموش کرده‌ایم

زنانِ ارزگان: با آمدن طالبان روز خود را فراموش کرده‌ایم

کابل/۱۷حوت/فرهنگستان
هم‌زمان با هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، شماری از زنان در ولایت ارزگان می‌گویند که به قدرت‌رسیدن طالبان زندگی‌شان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.
این زنان می‌گویند که چالش‌های زندگی سبب شده که روز جهانی همبستگی زنان از یادشان برود.
زرغونه که تا پیش از سقوط افغانستان به‌دست طالبان در شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان تجارت کوچک داشت، می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان، زندگی‌اش با چالش مواجه شده و توانایی تأمین هزینه‌های زندگی را ندارد.
خانم زرغونه گفت که با مشکلات شدید اقتصادی مواجه است و نمی‌داند چگونه راه‌حلی برای حل این مشکلات پیدا کند.
او گفت: «من و دخترانم گردنبند درست می‌کردیم و لباس می‌دوختیم و سپس آنها را در بازار می‌فروختیم، اما شش ماه می‌شود که کار ما متوقف شده است و نمی‌فهمیم چه کار کنیم. حالا دولت [طالبان] باید به ما کمک کند.»
لیلی (نام مستعار خبرنگار محلی زن در ارزگان) می‌گوید که پس از وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان، کار و آموزش را رها کرده است. او گفت که در گذشته در یکی از ایستگاه‌های رادیویی خصوصی در شهر ترینکوت به‌عنوان خبرنگار کار می‌کرد، اما حالا از کار برکنار و با مشکلات اقتصادی مواجه شده است.
او که در مؤسسه تحصیلات عالی ارزگان دانشجو بوده، اکنون «از ترس طالبان» درس را نیز نیمه‌تمام رها کرده است. به‌گفته‌ی او، ۱۲ خانم در مؤسسه تحصیلات عالی ارزگان مشغول تحصیل بودند، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این تعداد زنان در حال حاضر به سه نفر کاهش یافته است.او از طالبان می‌خواهد که به زنان اجازه‌ی آموزش و کار بدهند و محدودیت‌های وضع‌شده را نیز کنار بگذارند.
در همین حال، قاری محمود مدثر، سخن‌گوی والی طالبان در ارزگان می‌گوید که این گروه از کار و آموزش زنان در صورتی که حجاب اسلامی را رعایت کنند، جلوگیری نمی‌کند. او گفت که طرحی را تهیه کرده‌اند که براساس آن در زمینه‌ی پیداکردن کار به زنان بیکار کمک می‌شود.
این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، شمار زیادی سازمان‌های بین‌المللی در مورد وضعیت زنان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند حقوق زنان را رعایت کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*