خانه / خبرها / رییس جمهور غنی : نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارد !

رییس جمهور غنی : نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارد !

رییس جمهور غنی: نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارد !

رییس‌جمهور غنی میگوید که شرکت کننده‌گان نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارند و نمی توانند از افغانستان نماینده‌گی کنند.
اشرف غنی در یک گفتگو ویژه با “طلوع نیوز” میگوید که بی یک توافق سرتاسری، پیمان صلح با طالبان عملی شده نمیتواند.
رییس‌جمهور غنی وعده طالبان را برای قطع رابطه با گروه القاعده یک پیشرفت در روند صلح میداند.
وی اطمینان میدهد که انتخابات ریاست‌جمهوری صد در صد در زمان معیین آن برگزار خواهد شد. 
رییس جمهور غنی همزمان با نشست مسکو در گفتگوی ویژه یی با “طلوع نیوز” در باره روند صلح افغانستان و این که جایگاه حکومت افغانستان در این روند در کجا است، بحث میکند و نیز نشست مسکو را بی معنا میداند.
اشرف غنی گفت:”همراه کی، چی را موافقه میکنند؟ قدرت اجرایی شان کجا است؟ صد ها این گونه مجلس شود تا دولت افغانستان، شورای ملی افغانستان، نهاد های قانونی افغانستان روی آن صحه نگذارند، کاغذ است.”
رییس جمهور غنی میگوید که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در گفتگو هایش با نماینده گان طالبان با حکومت افغانستان مشوره میکند و حکومت از آنچه که در این نشست ها میگذرند آگاه است.
وی می افزاید:” تمام مذاکره همراه ما شریک میشود، تمام مذاکره با ما عیار میشود و مذاکره قدم به قدم با مشوره و با طرح ما انشاالله به پیش می رود.”
اما رییس جمهور به این باور است که بدون یک توافق سرتاسری، پیمان صلح عملی شده نمیتواند.
غنی در ادامه گفت:” پیمان صلح بدون موافقه سرتاسری و مراحل قانونی انجام شده نمی تواند، آیا قانون اساسی مرا این صلاحیت را داده است که دولت جمهوری افغانستان را منحل بسازم؟”
در این گفتگو در باره احتمال ایجاد حکومت موقت نیز از رییس جمهور پرسیده میشود:
غنی بیان داشت:” صد ها آوازه را انداخته اند که در باره حکومت موقت گفته شده است، پرسان کنید آقای خلیل زاد را و صد بار قسم میخورد که در باره حکومت موقت کسی چیزی نگفته است، اگر کسی گفته است بیاید که با آقای خلیل زاد رو به رو اش کنم.”
اشرف غنی میگوید که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معیین آن برگزار خواهد شد و آماده گی ها نیز برای برگزاری این انتخابات گرفته شده اند.
غنی گفت:”انتخابات در پیش رو است، صد در صد برگزار می شود، کمر را ببندید تا به سوی انتخابات برویم.”
رییس جمهور غنی میگوید که اوضاع برای آمدن صلح در افغانستان در مقایسه با هر زمان دیگر مساعد تر شده است و او نگران ادامه گفتگو ها میان نماینده گان طالبان و نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیست، اما تاکید می ورزد که هماهنگی ها در این روند باید بیشتر شوند.
رییس جمهور غنی میگوید که وعده طالبان برای قطع رابطه با گروه القاعده یک پیشرفت در روند صلح است، اما این وعدهء طالبان باید ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

میر احمد ” خواجه “

فرهنگستان

۰۶٫۰۲٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*