خانه / خبرها / رژه جشن پیروزی بر فاشیسم در میدان سرخ مسکو با پیشرفته ترین تسلیحات

رژه جشن پیروزی بر فاشیسم در میدان سرخ مسکو با پیشرفته ترین تسلیحات

رژه روز پیروزی نیروهای مسلح روسیه با پیشرفته ترین تسلیحات برگزار شد !

نیروهای مسلح روسیه در سالروز پیروزی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در جنگ دوم جهانی بر آلمان نازی در حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با پیشرفته ترین سلاح ها و جنگ افزارها در میدان سرخ مسکو رژه رفتند.
در این رژه که به مناسبت هفتاد و سومین سالروز پیروزی نیروهای شوروی سابق برآلمان نازی در جنگ دوم جهانی در شهرهای مختلف روسیه برگزار میشود، از ساعت ۱۰ امروز چهارشنبه به وقت مسکو در میدان سرخ آغاز شد و نیرو های چند لشکر پیاده، زرهی، پدافند راکتی و هوائی و نیرو های هوائی شرکت داشتند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش از آغاز رژه ضمن تبریک سالروز پیروزی در جنگ دوم جهانی به مردم روسیه گفت: امروز جشنی را برگزار میکنیم که برای هر خانواده روس و کشور بزرگ ما جشنی مقدس محسوب می شود.
وی افزود: ۷۳ سال پیش جنگ بزرگ میهنی به پایان رسید و با شکست فاشیسم، طرح آلمان نازی برای سلطه بر جهان نیز پایان یافت.
رئیس جمهوری روسیه گفت: این خبر خوش به همه جهان رسید و همه دانستند که ما این پیروزی را با متحمل شدن تلفات انسانی بسیار زیاد و غیر قابل جبران به دست آوردیم.
ولادیمیر پوتین با بیان اینکه متاسفانه امروز دراروپا شاهد تحریف واقعیت های جنگ دوم جهانی هستیم، گفت: “امروز تلاش میکنند بر شجاعت مردمی که اروپا و جهان را از بردگی ، نابودی و از دهشت های هولوکاست نجات دادند، خط بطلان کشیده، رویدادهای جنگ را تحریف نموده ، قهرمانان حقیقی را به فراموشی سپرده و خود تاریخ را جعل، بازنویسی و تحریف کنند، ما هیچگاه اجازه این کار را نخواهیم داد. دین و وظیفه ما حفظ خاطره شجاعت جنگاورانی است که جان خود را به خاطر زندگی دیگران فدا کردند”
پس از سخنان پوتین، نیروهای نظامی از واحدهای مختلف ارتش که تعداد آنها بیش از ۱۳۰۰۰ نفر اعلام شد، رژه رفتند.
راکتهای قاره پیمای یارس، راکت های تاکتیکی اسکندر-ام، سیستم های دفاع راکتی s-400 از مهم ترین تسلیحات نمایش داده شده بودند.
نیروهای هوائی روسیه نیز با نفربرهای زرهی “ب.ت.ار-۸۲ ای”، “ب.ت.ار-ام.د.ام” رژه رفتند.
همچنین نیروی ویژه قطبی روسیه مجهز به مجموعه های راکتی “پانتسیر-اس.ای”، “تور.ام.۲او”، “بوک-ام۲” و “تور-ام۲دی.تی” در رژه میدان سرخ شرکت کرد.
واحدهای پیاده و نیروهای هوابرد روسیه هم با تانک های “آرماتا”،وسایط زرهی ترمیناتور۲، وسایط زرهی”بی.ام.پ-۳″، توپ های “کورگانتس-۲۵” و “تی-۷۲بی.سی” در رژه میدان سرخ شرکت کردند.
وسایط ویژه خنثی سازی مین “اوران-۶” و پهپادهای تجسسی- ضربتی کارسار و کارتان نیز برای نخستین بار در رژه میدان سرخ مسکو نمایش داده شد.
در پایان رژه ۷۳ فروند طیاره و هلیکوپتر نظامی بر فراز میدان سرخ پرواز کردند که بمب افکن های دورپرواز “توپولف-۲۲” و “توپولف-۱۶۰” و بمب افکن های “SU-34” و جنگنده های رهگیر میگ -۳۱ مجهز به راکت های مافوق صوت جدید کینژال از آن جمله بودند.
رئیس جمهوری روسیه و سایر مقام های بلندپایه روسیه پس از پایان رژه، در بنای یادبود سرباز گمنام در نزدیکی میدان سرخ (باغ الکساندروف) حاضر شده و با گذاشتن دسته گل به سربازان کشته شده در جنگ دوم جهانی ادای احترام کرد.
همزمان با این مراسم، در بسیاری از بخش های روسیه از جمله چچن و کشورهای جهان از جمله برلین آلمان رژه ها یا مراسم های نمادین به مناسبت روز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم، در حال برگزاری است.
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل نیز که برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر کرده است تلاش میکرد در تمام لحظه های این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیده شود.
گفته میشود مذاکرات وی با رئیس جمهوری روسیه تا ساعاتی دیگر برگزار شود.
جنگ در اروپا به طور رسمی در روز هشت ماه می در ساعت ۲۳ به وقت آلمان پایان یافت، اما به علت اختلاف ساعت میان مسکو و برلین، این جشن در روز ۹ می برگزار میشود.
جشن ˈروز پیروزیˈ بزرگترین جشن ملی روسیه محسوب میشود و از سال ۲۰۰۸ با نمایش پیشرفته ترین جنگ افزارها و تسلیحات ارتش اعم از راکت های قاره پیما و وسایط زرهی و مجموعه های دفاع راکتی همراه است. 
دولت روسیه از روز جشن پیروزی برای نمایش توانمندی دفاعی و سطح آمادگی نیروهای مسلح این کشور و نیز توانایی صنایع دفاعی روسیه برای ساخت تسلیحات و ادوات نظامی پیشرفته استفاده میکند.
مسکو در سالروز جشن پیروزی رنگ و بوی نظامی و امنیتی به خود میگیرد و علاوه بر تسلیحات و ادوات نظامی سنگین در خیابان های این شهر ۱۲ میلیون نفری، هزاران پلیس و نیروی امنیتی در سطح شهر مستقر میشوند.
در نقاط مختلف مسکو نیز نمادهای مختلف و پرچم روسیه نصب شده است که به پایتخت روسیه حال و هوای جشن ملی میدهد.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان 

۹ می ۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*