خانه / خانواده / اطفال / روز جهانی کودک؛ یک میلیون کودک در افغانستان با خطر مرگ روبرو است

روز جهانی کودک؛ یک میلیون کودک در افغانستان با خطر مرگ روبرو است

کابل/۲۹عقرب/فرهنگستان
هم‌زمان با (۲۰ نوامبر) روز جهانی کودک، صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از یک میلیون کودک در افغانستان با خطر مرگ روبرو است.
این سازمان هم‌چنان می‌افزاید که بیش از سه میلیون کودک دیگر در افغانستان را خطر سوء تغذیه تهدید می‌کند.
به علت چالش‌های فراوان در برابر کودکان در افغانستان، صندوق پشیتیبانی از کودکان سازمان ملل پس زمینه صفحه تویتراش را از رنگ آبی به سیاه تبدل کرده و به اساس اعلامیه روز (جمعه،۲۸عقرب) از روز جهانی کودک در افغانستان بزرگداشت نکرده‌است.
سم مورت، رییس صندوق پشیتبانی از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید: «امروز روز جهانی کودک است، اما صندوق پشتیبانی از کودکان ملل متحد از این روز بزرگداشت نکرد. چهارده میلیون کودک با خطر گرسنگی روبرو اند و بیش از ۳ میلیون کودک دیگر را خطر سوء تغذیه تهدید می‌کند. اگر دست به کار نشویم، بیش از ۱ میلیون کودک به علت گرسنگی حاد با مرگ روبرو خواهند شد.»
از سویی هم، به علت فقر و مشکلات اقتصادی، شمار زیادی از کودکان مصروف کارهای شاق اند.
سونیا کودکی که تنها نان آور خانه است با دست‌های کودکانه‌اش در کنار جاده کفش مردم را رنگ می‌کند. این کودک می‌گوید: «دیگر کسی نیست که برای ما پول بیاورد. هیچ قوم ما با ما کمک نمی‌کند. تنها خودم استم که کار می‌کنم.»
عبدالرحمان کودکی دیگری که در جنگ‌های پسین پدراش را از دست داده و اکنون مسوولیت یک خانواده هفت نفره با او است، می‌گوید: «پدرم شهید شده، بردرانم کار کرده نمی‌توانند. خودم تنها کار می‌کنم.»
برخی از فعالان حقوق کودکان در افغانستان نیز هشدار می‌دهند که اگر کمک‌های بی‌درنگ به افغانستان نرسند، کودکان در اوضاع بدتر از این قرار خواهند گرفت.
زرقا یفتلی، فعال حقوق زن گفت: «متاسفانه کودکان افغانستان به حقوق اساسی و اولی شان دسترسی ندارند.»
صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد از کشور های جهان می خواهد که کمک های انسان دوستانه شان را برای کودکان در افغانستان بیشتر بسازند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیغ صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*