خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / روز جهانی سوادآموزی؛ در مکتب‌های دخترانه در افغانستان بسته‌‌است

روز جهانی سوادآموزی؛ در مکتب‌های دخترانه در افغانستان بسته‌‌است

کابل/۱۸سنبله/فرهنگستان
هشتم ماه سپتمبر، روز جهانی سوادآموزی، در حالی فرا رسیده است که بیشتر از یک سال می‌شود دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از آموزش دور مانده اند.
روز جهانی سوادآموزی با مراسم‌های ویژه در کشورهای گونه‌گون بزرگداشت می‌شود.
هم‌زمان با روز جهانی سوادآموزی، شهروندان کشور داشتن سواد و آموختن را در اوضاع کنونی بسیار مهم می‌دانند. برخی از آموزگاران و دانش‌آموزان خواهان بازگشایی بی‌درنگ مکتب‌های دختران استند.
نفیسه غیاثی، آموزگار، گفت: «مکتب یک نوا و یک امید برای شان بوده امروز در خانه نشستن و سخت متاثر استند سر روان و صحت شان تاثیر کرده است از تمام رهبران اسلامی تقاضا می‌کنم دوستانه بحیث معارف دوست که لطفا دروازه‌های مکاتب باز کنید.»
غزاله، دانش‌آموز، گفت: «این بسیار ما را ناراحت می‌سازد و وقتی که مادر یک جامعه بی‌سواد باشد در آینده طفل از او چی خواهد شد باید مادر جامعه باسواد باشد.»
مسعود صدیقی، رییس دانشگاه خصوصی راه سعادت، گفت: «در او دور زمان یک اندازه سختی‌ها را کشیدیم ولی درس خواندیم راحتی آنرا امروز بیشتر می‌بینیم.»
شهره، دانش آموز، گفت: «این بسیار نگران کننده استا از اینکه دختران نمی‌توانند بالاتر از صنف شش تحصیل کنند.»
یونسکو هشتم سپتمبر را روز جهانی سواد نام‌گذاری کرده است.
بر بنیاد آمارها، بیش از ۴ میلیون کودک در کشور از رفتن به مکتب باز مانده اند و افغانستان با داشتن ۶۲ درصد نرخ بی‌سوادی از میان کشورهای است که بیشتر مردم آن از سواد به دور مانده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*