خانه / دانش / آموزش و پرورش / راه اندازی صنف‌های آنلاین برای حمایت از آموزش دختران افغانستان

راه اندازی صنف‌های آنلاین برای حمایت از آموزش دختران افغانستان

کابل/۶جدی/فرهنگستان
شماری از جوانان افغانستان به‌منظور حمایت از آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، صنف‌های آنلاین را تحت عنوان «شمامه» راه‌اندازی کرده‌اند.
احسان‌بخش محمدی، یکی از بنیان‏گذاران صنف‌های آنلاین گفت که دو ماه پیش با شماری دیگر از جوانان در داخل و خارج از کشور تصمیم گرفتند تا صنف‌های آنلاین آموزشی را به‌خاطر حمایت از دختران بالاتر از صنف ششم راه‌اندازی کنند.
آقای محمدی افزود که در حال حاضر ۳۲ آموزگار که بیشترشان در خارج از کشور هستند، درس‌های مضامین مکتب را به‌شکل آنلاین از طریق واتساب و «گوگل میت» ارایه می‌کنند.
به‌گفته‌ی او، در مجموع یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دختر از سراسر افغانستان درس‌های مضامین دوره‌های متوسطه و لیسه را از طریق صنف‌های آنلاین «شمامه» آموزش می‌بینند.
محمدی گفت: «دختران دانش‌آموز از این برنامه استقبال خوبی داشته‌اند، اما تیم شمامه به‌دلیل نداشتن امکانات بیشتر نتوانسته‌اند شمار زیادتری [دانش‌آموزان دختر] را تحت پوشش آموزش قرار دهند.»
او آموزش دختران را مهم و محروم‌کردن دختران از حق آموزش را «دور از انسانیت» می‌داند.
این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، مراکز آموزشی به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود شد. بیش از ۱۰۰ روز می‌شوند که دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه و لیسه و همچنین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نتوانسته به مکتب و دانشگاه بروند.
هر چند مقام‌های طالبان گفته بودند که آنان پالیسی‌های حکومت قبلی‌شان را تکرار نخواهند کرد و تعهد کرده بودند که دختران می‌توانند به تحصیلات‌شان در صنوف جداگانه ادامه دهند، اما این وعده تا کنون عملی نشده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*