خانه / خبرها / دریچه ویژه / دیدار نمایندگان ویژه روسیه، چین و پاکستان با عبدالله و کرزی

دیدار نمایندگان ویژه روسیه، چین و پاکستان با عبدالله و کرزی

کابل/۳۱سنبله/فرهنگستان
نماینده‌گان روسیه، چین و پاکستان در کابل با عبدالله‌عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
نماینده‌گان ویژه روسیه، چین و پاکستان روزگذشته(سه‌شنبه، ۳۰سنبله) طی یک سفر رسمی به افغانستان پس از دیدار با ملا محمدحسن آخند، رییس‌الوزرای طالبان، با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
تحکیم صلح و ثبات، سیاست معتدل، احترام به حقوق زنان، زمینه تعلیم و تربیه مساوی برای مردم افغانستان و نیز همکاری‌های منطقه‌ای با افغانستان از محورهای بحث نماینده‌گان سه کشور با عبدالله عبدالله و حامد کرزی بوده است.
شهزاداه مسعود، از چهره‌های نزدیک به حامدکرزی، گفت: «به سیاست متعادل داخلی و خارجی و اتحاد میان افغانان تأکید شد و در مورد ایجاد حکومت همه شمول به تفصیل صحبت شد.»
در دیدارها، ضمیر کابلوف به نماینده‌گی از روسیه، شیائو یونگ، نماینده ویژه چین و صادق خان، نماینده ویژه پاکستان، حضور داشته‌اند.
از سویی هم طالبان روزگذشته شماری از اعضای جدید کابینه خود را اعلام کرد که به گفتی‌ آنان “حق اقلیت‌ها” در نظر گرفته شده است.
تا هنوز هیچ کشوری دولت جدید طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.
عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت که پاکستان در تعامل با همسایگان افغانستان و بطور “جمعی” در مورد به رسمیت شناختن یا نشناختن دولت طالبان تصمیم خواهند گرفت.
شماری از سیاست‌گران در افغانستان می‌گویند طالبان تا زمانی به تعهداتی که به جامعه جهانی سپرده اند، عمل نکنند، به رسمیت شناخته نخواهند شد. ایجاد حکومت همه‌شمول، حق تحصیل و کار دختران، حقوق بشر و آزادی بیان از مواردی اند که به گفته‌ی سیاستگران به جامعه جهانی تعهد شده است.
سید اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان، گفت: «وعده‌های که کرده بودند که ما حکومت همه شمول می‌سازیم، ما به خانم‌ها حق قایل می‌شویم که این‌ها کار کنند و ده‌ها چیز دیگر که این‌ها هیچ کدام آن ها را انجام نداند. وقتی که یک حکومت از پشتیبانی مردم خود برخوردار نباشد، هیچ وقت این گونه حکومت را جهان به رسمیت نمی‌شناسد.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*