خانه / خبرها / دیدار رییس یوناما با هیات‌های مذاکره‌کننده در دوحه

دیدار رییس یوناما با هیات‌های مذاکره‌کننده در دوحه

دیدار رییس یوناما با هیات‌های مذاکره‌کننده در دوحه :
دیبرا لاینز، نمایندۀ خاص منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان با هیات‌های‌ مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر دیدار و در مورد روند صلح این کشور صحبت کرده است.
معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در صفحۀ تویترش نگاشته است که خانم لاینز در این دیدارها، بر نقش موثر این سازمان برای پایان‌دادن به جنگ در این کشور تاکید کرده است.
خانم لاینز همچنان گفته است که برای رسیدن به یک توافق صلح فراگیر در افغانستان با دو طرف همکاری خواهند کرد.
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح نیز با فرستادن پیامی به رسانه‌ها امروز چهارشنبه ۲۰ حوت گفت که در دیدار دیروز خانم لاینز با هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در مورد پیشرفت‌های روند صلح، نقش سازمان ملل در این روند، تقویت اجماع داخلی، منطقه‌ای و جهانی و دپلماسی فعال در این رابطه بحث شد.
خانم انوری افزود: “خانم دیبرا لاینز گفت که همه تلاش‌های جامعه جهانی در راستای روند صلح افغانستان باید هم‌سو بوده و به دولت، ساختارهایش، قانون اساسی و مردم این کشور احترام گذاشته شود و مطابق خواست مردم این کشور باشد”.
همچنان خانم لاینز گفته است که این سازمان در جریان روند صلح افغانستان به گونۀ منظم حضور خواهد داشت و این روند را از نزدیک نظارت خواهد کرد.
خانم لاینز همچنان گفته است که روند صلح زمان‎گیر است و باید از فرصت‌های ایجاد شده به گونۀ درست آن استفاده شود.
در خبرنامۀ وزارت دولت در امور صلح نیز به نقل رییس یوناما همچنان آمده است که نباید اقدامات جامعه جهانی، روند فعلی مذاکرات صلح را با کندی مواجه کند و به اعتبار آن صدمه بزند.
نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در این دیدارها با نگرانی از افزایش خشونت‌ها به برقراری آتش‌بس تاکید کرده است.
در این دیدار همچنان معصوم ستانکزی، رییس هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که نیاز است تا اجماع ملی و بین‌المللی در روند صلح افغانستان حفظ و تقویت شود. آقای ستانکزی نقش سازمان ملل متحد را در این راستا، موثر خوانده است.
این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد، اما با گذشت بیش از شش ماه هنوز پیشرفت‌های ملموسی نداشته است.
نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد در افغانستان در حالی به دوحه رفته است که پیش از این یک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته بود که تلاش در راستای افزایش نقش ملل متحد و تعیین یک نمایندۀ این سازمان جریان دارد تا با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و نمایندگان سایر کشورها برای افغانستان، در بخش صلح افغانستان همکاری کند.
میر احمد ” خواجه “
فرهنگستان ۱۱٫۰۳٫۲۱
ldv hpln

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*