خانه / خبرها / دولت افغانستان و طالبان خبر کمک روسیه به این گروه را تکذیب کردند

دولت افغانستان و طالبان خبر کمک روسیه به این گروه را تکذیب کردند

دولت و گروه طالبان خبر کمک مالی روسیه به این گروه را تکذیب کرده‌اند.
صبغت احمدی، معاون سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه به بی‌بی‌سی گفته است:

«روسیه در همکاری نزدیک امنیتی با جمهوری اسلامی افغانستان قرار دارد. روسیه به‌تازه‌گی تعهداتی هم در گروه تماس همکاری‌های شانگهای به افغانستان سپرده است. ما این موارد را رد می‌کنیم.»
گروه طالبان نیز به بی‌بی‌سی گفته که هیچ راهی برای کمک روسیه به این گروه وجود ندارد و نه هیچ شرکتی وجود دارد که کمک نفتی روسیه را به این گروه برساند. سخنگوی این گروه گفته که پخش این خبر تبلیغات است.
خبر کمک نفتی روسیه به گروه طالبان در گزارشی از روزنامه تایمز چاپ لندن آمده است. این روزنامه افزوده که گزارش خود را براساس اظهارات منابعی در دولت افغانستان و یک عضو گروه طالبان نوشته است.
براساس این گزارش، تانکرهای نفتی سازمان اطلاعات روسیه از طریق گذرگاه مرزی حیرتان، در مرز بین ازبکستان و افغانستان، وارد افغانستان می‌شود و بعد شرکت‌هایی از جانب گروه طالبان بدون پرداخت مالیات آن را دریافت می‌کند.
در گزارش تایمز تخمین زده شده که ارزش این مواد نفتی ماهانه به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار دالر می‌رسد و گروه طالبان پول حاصل از فروش آن را به صورت مستقیم در اختیار فرماندهان خود قرار می‌دهد.
تایمز از قول یکی از افرادی که برای گروه طالبان کار می‌کند، نوشته که اگرچه دریافت چنین کمکی برای این گروه خوش‌آیند نیست، اما در این مرحله برای جنگیدن با نیروهای غربی دریافت چنین پولی لازم است.
اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته این ادعا که یک عضو گروه طالبان دریافت چنین کمکی را تأیید کرده باشد، نادرست است.
پیش از این هم ادعاهایی مبنی بر این که روسیه کمک‌های مالی و تسلیحاتی در اختیار گروه طالبان قرار می‌دهد تا علیه گروه داعش بجنگد مطرح شده بود.
اما دست‌ کم در یک مورد سفارت روسیه در افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای در اول حمل گذشته این ادعاها را به صورت رسمی تکذیب کرد و آن‌ها را «اتهامات بی‌بنیاد» خواند.
در اعلامیه سفارت روسیه به اظهارات چند نماینده ولایت‌های جنوبی و شرقی در مجلس و یک فرمانده ارشد پولیس اشاره و نادرست خوانده شده بود.

سه شنبه ۲۵ میزان ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*