خانه / خبرها / خبرهای جهان / درگذشت “کریستین بوبن” نویسنده نامدار فرانسوی

درگذشت “کریستین بوبن” نویسنده نامدار فرانسوی

کابل/۵قوس/فرهنگستان
«کریستین بوبن» نویسنده فرانسوی که بیش از ۳۰اثرش به زبان فارسی نیز ترجمه شده بود، روز گذشته(جمعه، ۴قوس) در سن ۷۱ سالگی درگذشت.
وب سایت رسمی انتشارات گالیمار اگرچه در صفحه اصلی خود خبر درگذشت بوبن را منتشر کرده اما هیچ خبری از علت فوت وی ننوشته است.
«کریستین بوبن» در سال ۱۹۵۱ در شهرب کروزو، در شرق فرانسه به دنیا آمد و  پس از تحصیل در رشته فلسفه، اولین متن‌های او در دهه ۱۹۸۰ منتشر شد اما در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که با انتشار کتاب «لباس مهمانی» و «پست‌ترین» به شهرت رسید و توانست جایزه مهم ادبی «Deux Magots» را از آن خود کند.
این نویسنده فرانسوی نگارش بیش از ۶۰ کتاب را در کارنامه دارد و بیش از ۳۰ اثر وی به زبان فارسی ترجمه شده است که از آن جمله می‌توان به «ستایش هیچ»، «چهره دیگر»، «رفیق اعلی»، «ژه» و «دی‍وان‍ه‌وار» اشاره کرد.
آخرین کتاب او با عنوان «مناطق مختلف آسمان»، اکتبر سال گذشته میلادی توسط انتشارات گالیمار به زبان فرانسوی منتشر شد.

سبک نگارش و دیدگاه‌های کریستین بوبن‌
آثار کریستین بوبن همگی کوتاه و بریده‌بریده است. در عین‌حال این تکه‌های کوتاه هنگامی که زنجیروار در کنار هم قرار می‌گیرند تصویر اصلی را روشن می‌کنند. با تکمیل این پازل، افکار و اندیشه‌های نویسنده پدیدار می‌شود. موضوعاتی که بوبن برای خلق آثار خود به کار می‌گیرد بیشتر در ستایش معصومیت است.
ازاین‌رو، در اغلب نوشته‌های او کودکی حضور دارد.
کریستین بوبن دارای سبک منحصربه‌فردی در حوزه‌ی معنویت و اندیشه‌های عمیق است.
نوشته‌های این نویسنده‌ی خلاق آهنگین و شاعرانه است. به همین علت گاهی نمی‌توان دریافت که او شعر سروده یا نثر نگاشته است. مضامین اصلی کتاب‌های بوبن درباره‌ی عشق، ایمان، طبیعت و کودکی است.

جوایز و افتخارات کریستین بوبن
کتاب «قدیس فرودستان» کریستین بوبن توانست سه جایزه‌ مهم ادبیات فرانسه یعنی جایزه‌ی دوماگو (Les Deux Magots)، جایزه‌ی ادبیات کاتولیک و جایزه‌ی ژوزف دلتی (Joseph Delteil) را از آن خود کند. همچنین کتاب «عشق (نام دیگر اثر دلباختگی)» بوبن در سال ۲۰۰۴ برنده‌ی جایزه‌ی گرلن (Guerlain) شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*