خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / درگذشت اکبر نیکزاد خواننده “غزل” افغانستان

درگذشت اکبر نیکزاد خواننده “غزل” افغانستان

کابل/۹حمل/فرهنگستان
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان (یکشنبه،۸حمل) خبر درگذشت اکبر نیکزاد خواننده سرشناس غزل افغانستان را تاکید کرده و در صفحه فیس‌بوک اش نگاشته است: “اکبرنیکزاد سال‎های زیاد عمرش را درخدمت موسیقی و آوازخوانی سپری کرد، در هنر موسیقی استعداد فوق العاده وصدای شیرین و دلنشین داشت”.
نزدیکان آقای نیکزاد گفته‌اند که او به عمر ۵۵ سالگی در اثر بیماری کرونا درگذشته است.
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در یک پیام تسلیت، درگذشت او را “ضایعه” خوانده و گفته است او خدمات شایانی را به موسیقی افغانستان انجام داده بود.
اکبر نیکزاد در سال ۱۳۴۵ در کابل متولد شد و آموزش‌های ابتدایی و دبیرستان را در کابل به پایان رساند. او در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل تحصیل کرد و در آن زمان به موسیقی رو آورد.
آقای نیکزاد حدود ۲۷ سال قبل، در اوج جنگ‌های داخلی در افغانستان به آلمان مهاجرت کرده بود.
او که به خواننده «غزل» معروف بود آثاری چون «خسرو خوبان» «مست ناز» «با خوش و به خوش» و «مقام صبر» در قالب آلبوم منتشر کرد که با استقبال مواجه شد.
آهنگ‌های او در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ در رادیو-تلویزیون ملی افغانستان پخش می‌شد و او را به چهره‌ای شناخته شده مبدل کرد. بیشتر علاقه‌مندان اکبر نیکزاد او را با آهنگ “لطف یار شده کم” می‌شناسند.
مرگ آقای نیکزاد با واکنش های از دوستدارنش رو به‌رو شد.
سید منصور نادری رهبر اسماعیلیان افغانستان در واکنش به این رویداد غم‌انگیز می‌نویسد که نبودش (اکبر نیکزاد) یک ضایعۀ بزرگ هنری در بین جامعۀ هنری و فرهنگی میهن عزیز ما خواهد بود.
او افزود: “درگذشت هنرمند محبوب، سابقه دار و خوش صدای کشور اکبر نیکزاد، نه تنها که مایۀ تأسف و تأثر همه هموطنان هنردوست ما گردید”.
باقی سمندر یکی از فعالین جامعه مدنی می نویسد که اکبر جان نیکزاد به سفر دائمی و بی برگشت رفته است.
او گفت: “هزارویک غم داشتم واین غم رفتن  وسفر اکبر جان نیکزاد بر غمهایم افزوده گشت و…”.
داکتر شاه سلطان عاکفی آتشه فرهنگی سفارت افغانستان در مسکو در واکنش به درگذشت این هنرمند پیش‌کسوت می‌نویسد: “ستارهٔ از آسمان هنری افغانستان فرو ریخت”.
اکبر نیکزاد اکثر آهنگ‌هایش را خودش می‌ساخت و برای آوازخوانان دیگر هم آهنگ‌هایی ساخته بود.
آقای نیکزاد در جوانی از سبک صادق فطرت ناشناس، هنرمند مطرح دیگر افغان پیروی می‌کرد اما بعدا خواست سبک مستقل خودش را داشته باشد.
آقای نیکزاد ازدواج کرده بود و از او دو فرزند به جا مانده است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*