خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / دختران دانش آموز خواهان بازگشایی مکتب‌ها در افغانستان استند

دختران دانش آموز خواهان بازگشایی مکتب‌ها در افغانستان استند

کابل/۲۲عقرب/فرهنگستان
با این‌که در هفت ولایت دروازه مکتب‌ها به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف شش باز استند، اما از باز شدن مکتب‌ها در ۲۷ ولایت دیگر خبری نیست.
برخی از دانش آموزان و فعالان حقوق بانوان می‌گویند که حکومت درباره بازگشایی مکتب‌ها در ولایت‌ها برخورد دوگانه می‌کند.
آنان اجازه نیافتن دختران دانش آموزان بالای صنف شش را در بیشتر ولایت‌های کشور به مکتب را به باد انتقاد می‌گیرند و چگونگی راهکار وزارت معارف را برای بازگشایی مکتب‌ها زیر پرسش می‌برند.
در هفت ولایت به شمول بلخ، سمنگان، سرپل، جوزجان، کندز، هرات و زابل دروازه مکتب‌ها به روی دختران دانش آموز بالاتر از صنف شش باز است. اما سرنوشت دختران دانش آموزان این رده‌ی‌ صنفی در بیست و هفت ولایت دیگر تا کنون ناروشن مانده اند.
خدیجه، دانش آموز گفت: «ما آینده سازان این کشور هستیم، بخاطر اینکه بتوانیم آینده کشور خود را بسیاریم، امارت اسلامی باید ما را کمک کند.»
سحر، دانش اموز افزود: «ما می‌خواهیم به مکتب برویم، امارت اسلامی نباید دو گانه برخورد کند که در شماری از ولایت‌ها اجازه بدهد دختران به مکتب بروند، اما در بیشتر ولایت‌ها دختران محروم شوند.»
نزدیک به سه ماه می‌شود که وزارت معارف روی راهکاری برای بازگشایی مکتب‌ها برای دختران بالاتر از صنف ششم کار می‌کند، اما هنوز موفق به نهایی ساختن آن نشده است.
وزارت معارف هر چند از بازگشایی تدریجی مکتب‌ها در کشور خبر می‌دهد، اما تاکید می‌ورزد که با تعهدهای فراوان، هنوز هم تنخواه هیچ آموزگار از سوی هیچ نهاد جهانی پرداخته نشده است.
نظر محمد عرفان، سخنکوی وزارت معارف، گفت: «به شکل تدریجی مکتب‌ها را بازکردیم، باز کردن مکتب به روی دختران یک بحث مهم است، ما روی آن کار می‌کنیم که چطور بتانیم شرایط منظم را ایجاد کنیم تا دختران در مکان امن درس بخوانند.»
از سویی هم، صدها هزار آموزگار و کارمندان وزارت معارف چندین ماه می‌شود که تنخواه نگرفته اند.
حلیمه، کارمند وزارت معارف، گفت: «سه ماه است معاش نگرفتیم. مردای ما هم بیکار هستند، پول نداریم همه ما مشکلات داریم»
کمتر از دو ماه به پایان سال تعلیمی در افغانستان مانده، اما هنوز بیشتر دختران بالاتر از صنف ششم نتوانسته اند به مکتب‌های شان بروند و نگران آینده ناروشن شان هستند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*