خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / دادخواهی شهروندان افغانستان برای بازگشایی مکتب‌ها

دادخواهی شهروندان افغانستان برای بازگشایی مکتب‌ها

کابل/۷عقرب/فرهنگستان
شماری از باشنده‌گان کابل ام‌روز (شنبه، ۷عقرب) در اعتراض به بسته ماندن مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران راهپیمایی کرده‌ و خواهان بازگشایی مکتب‌ها شدند.
این کمپاین به ابتکار فرهاد دریا، یکی از هنرمندان مطرح افغانستان آغاز شده است.
آقای دریا این کمپاین را به مناسبت ۴۰۰ روزه شدن ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم از سوی گروه طالبان آغاز کرد و گفت که در ۴۰۰ روز گذشته، هرچه در توان بود صورت گرفت، اما کار نیفتاد و پیشنهاد می‌کنم که رویکرد خود را تغییر بدهیم.
او نوشت: «من از تمام دختران شجاع و عاشق علم در افغانستان می‌خواهم که روز شنبه تاریخ هفتم ماه عقرب، یونیفورم‌های خود را پوشیده و روانه‌ی مکتب شوند. همچنان از تمام استادان گرانقدر مکاتب دخترانه هم خواهش می‌کنم در این روز به مکتب خود حاضر شوند. در عین حال، از دانش‌آموزان پسر در سراسر افغانستان می‌خواهم که برای حمایت از خواهران خود و به رسم اعتراض، روز شنبه هفتم عقرب را به مکاتب خود حاضر نشوند و در خانه بمانند.»
بانوان که در برابر مکتب ملکه ثریا در منظقه تایمنی کابل اعتراض کردند، آموزش را یک حق اساسی برای همه انسان‌ها می‌دانند و بر دسترسی دختران به آموزش بدون هیچ‌گونه تبعیضی، تأکید می‌کنند.
سودابه نژند، آموزگار، در این باره گفت: «خواست ما از طالبان این است که مکتب‌ها را باز کند بگذارد دخترها به مکتب بروند.»
حمیرا فرهنگ‌یار، فعال حقوق زن، می‌گوید: «ما شجاعانه به مبارزه خود ادامه می‌دهیم تا زمانی که مکتب‌ها باز شود.»
یکی دیگر از  فعالان حقوق زن، گفت: «در دیگر کشور ها دخترهای شان پیشرفت کرده اما در افغانستان دخترهای ما حتا نمی‌توانند مکتب بروند.»
هم‌زمان با این، شماری از دانش‌آموزان دختر می‌گویند که مسدود ماندن مکتب‌های دختران نباید از این بیش به درازا بکشد.
هدیه، دانش‌آموز، گفت: «مکتب‌های ما را باز کنید گناه ما چیست که دختر استیم.»
یلدا، دانش‌آموز، گفت: «خواست ما این است که مکتب‌ها را باز کنند بیشتر از چهارصد روز می‌شود که دختران به مکتب نرفته‌اند.»
زهرا، یکی دیگر از دانش‌آموزان، گفت: «هر گونه کمپاینی که برای حمایت از مکتب صورت گرفته نتیجه بخش بوده و ما از آن حمایت می‌کنیم.»
طالبان پیش از این گفته است کار روی طرح بازگشایی مکتب‌های دختران ادامه دارد؛ اما روشن نیست که کار این طرح چه زمانی به پایان می‌رسد.

ممانعت طالبان
پس از آغاز کارزار درس بدون ترس با هشتگ #FearlessEducation امروز (شنبه، ۷ عقرب) شماری از دانش آموزان و مادران به مکاتب دخترانه در شهر کابل رفتند.
در شبکه‌های اجتماعی افغانستان عکس و ویدیوهایی نشر شده است که نشان می‌دهد شماری از دختران دانش آموز به سمت مکاتب شان در حرکت هستند.
اما منابع محلی می‌گویند که گروه طالبان به زنان اجازه ورود به یکی از مکاتب شهر کابل را نداده‌اند و همچنین مانع ورود دانش آموزان به مکاتب شده‌اند.
شماری از زنان نیز در یک حرکت اعتراضی به سمت مکتب «الفتح» در شهر کابل رفتند، اما گروه طالبان به آنها اجازه ندادند که وارد این مکتب شوند.
آن‌ها در این حرکت اعتراضی خود شعار «درس بدون ترس» را سر می‌دادند و خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه برای دختران بالاتر از صنف ششم هستند.
کمپاین درس بدون ترس در حالی آغاز شده است که پیش از آن بارها کمپاین‌های از این نوع و برای دادخواهی در مورد حق آموزش دختران نوجوان افغانستان، راه اندازی شده است.
اما این کمپاین‌ها و فشارهای جامعه جهانی تاکنون نتوانسته است که موضع سخت‌گیرانه و افراطگرایانه گروه طالبان را در قبال آموزش دختران، تغییر بدهد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، محدودیت‌های طالبان بر آموزش دختران باعث شده است که بیش از یک میلیون دختر در سراسر افغانستان از حق دسترسی به آموز ش محروم شوند.

آموزش در سایه خشونت
گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان خشونت علیه زنان را در جامعه افغانستان و در موارد مختلف، افزایش داده‌اند و این خشونت آرامش را در همه ابعاد زندگی زنان از بین برده است.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، گروه طالبان در بیش از یک سال گذشته، در تلاش بوده‌اند که زنان را از جامعه افغانستان، به صورت کامل حذف کنند و سیاستی را که در دور اول حاکمیت شان در افغانستان در قبال زنان در پیش گرفته بودند، این بار نیز روی دست گرفته‌اند.
اما تأثیر خشونت طالبان بر آموزش دختران در افغانستان، جبران ناپذیر است. گزارش‌های زیادی وجود دارد که پس از تسلط گروه طالبان زنان و دختران زیادی مجبور شده‌اند از آموزش دست بکشند و شرایط زندگی هر روز برای آنها دشوار تر شده است.
علاوه بر این، این گروه بارها با زنان معترض و کسانی که برای دادخواهی در مورد حقوق زنان، از جمله حق آموزش، اعتراض کرده‌اند، با خشونت و شلیک گلوله برخورده کرده‌اند.
واقعیت امروز افغانستان این است که طالبان فضای اختناق، خفقان و ترس را در این کشور حاکم کرده‌اند و در چنین فضایی زنان و دختران بیشترین آسیبی را می‌بینند و هیچ آرامشی برای آموزش باقی نمی‌ماند.
برای آموزش بهتر، نیاز است که فضای آرام برای دانش آموزان فراهم باشد و آنها با آرامش خاطر بتوانند به درس و تحصیل خود ادامه دهند، اما در فضای که هر لحظه ترس نیروهای امر به معروف طالبان یک دانش آموز دختر را تهدید کند، آموختن و آموختاندن بسیار دشوار می شود.
متاسفانه فضای جامعه افغانستان هر روز بیشتر به سمت اختناق و خفقان به پیش می‌رود و گروه طالبان هر بیشتر از روز قبل صدهای دادخواهانه را خاموش می‌کنند. اختناق و خفقان، جامعه را بیش از گذشته به عقب خواهد برد و پیامدهای آن برای یک نسل از مردم افغانستان، جبران ناپذیر است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*