خانه / خبرها / خشونت‌ها در هلمند ۳۵هزار هلمندی را آوره کرد

خشونت‌ها در هلمند ۳۵هزار هلمندی را آوره کرد

خشونت‌ها در هلمند ۳۵هزار هلمندی را آوره کرد

کابل/۲۳میزان/فرهنگستان
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته‌است که در سه روز جنگ ولایت هلمند، حدود ۳۵ هزار نفر از مناطق جنگی آواره و به شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت پناه آورده‌اند.

با این حال اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، به منظور بررسی وضعیت امنیتی هلمند به این ولایت رفته است. جایی که از چهار روز به این سو درگیری میان نظامیان افغان و جنگجویان گروه طالبان در شهر لشکرگاه و ولسوالی‌های ناوه، نادعلی و نهرسراج این ولایت ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای گفته که آقای خالد، با محمد یاسین، والی هلمند و مسئولان نظامی این ولایت دیدار و در باره برنامه‌های امنیتی برای تامین هرچه بهتر امنیت هلمند بحث و گفتگو کرده است.

نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کننده دولت افغانستان می‌گوید که افزایش سطح خشونت‌ها روند صلح را تهدید می‌کند.

او گفت: “اگر سطح خشونت‌ها بالا برود و یا برای یک مدت طولانی ادامه پیدا کند، میزان فشار افکار عمومی بر تیم مذاکره کننده دولت نیز افزایش خواهد یافت تا ما با مردم مذاکره کنیم که آیا این دو مسیر جنگ و مذاکره به صلح خواهد انجامید یا خیر. تداوم مشکلاتی که جنگ و خشونت‌ها بر مردم تحمیل کرده دیگر قابل قبول نیست.”

از چهار روز به این‌سو، جنگ و درگیری میان نظامیان افغان و گروه طالبان در حومه‌های شهر لشکرگاه و سه ولسوالی ولایت هلمند در جنوب افغانستان ادامه دارد. دوام این خشونت‌ها موج تازه‌ای از مهاجرت‌های ناخواسته خانواده‌ها را در پی آورده و باعث تلفات غیرنظامیان نیز شده است.

رقم تلفات غیرنظامیان در جنگ هلمند به صورت رسمی اعلام نشده اما سازمان غیردولتی ایمرجنسی، که بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه قربانیان جنگ را در افغانستان اداره می‌کند‌، گفته‌است که تنها در دو روز اول جنگ، نزدیک به ۷۰ زخمی به بیمارستان ولایتی این سازمان انتقال یافته و حدود ده نفر از این افراد جان باخته‌اند.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل با انتشار پیامی در صفحه توییترش، از نیروهای افغان و طالبان خواسته است که برای محافظت از غیرنظامیان اقدامات عملی انجام دهند و همچنین راه‌های مصون را برای کسانی که از مناطق جنگی فرار می‌کنند، فراهم سازند.

یوناما گفته که تیم‌های این سازمان در حال تائید گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان در جنگ هلمند استند.

اداره امور مهاجرین ولایت هلمند نیز گفته که امکانات کافی برای کمک فوری به خانواده‌های آواره در اختیار ندارد و دست‌شان خالی است.

این در حالی‌است که وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان و وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث وعده همکاری به این بیجاشده‌ها را داده اما عملا تاکنون کمکی به این افراد صورت نگرفته است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*