خانه / خبرها / حمایت افغان های مقیم روسیه از جنبش تحفظ پشتون ها

حمایت افغان های مقیم روسیه از جنبش تحفظ پشتون ها

به سلسله برگزاری گردهمایی‌های اعتراض آمیز  و حمایت ازجنبش تحفظ پشتون‌ها در کشور های مختلف جهان  ، جمع کثیری از افغان های مقیم در روسیه فدراتیف ، محفلی را به همین مناسبت بر گزار نمودند .
در این گرد همایی علاوه بر  هواخواهان منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها ، تعداد قابل ملاحظه شخصیت های غیر پشتون نیز   اشتراک نموده بودند .

صحبت کننده گان و سخن سرایا ن این محفل   با شور و هیجان پیرامون وحدت تمام اقوام ساکن در افغانستان ، یکپارچه گی و وحدت پشتون ها  ، پایان دادن به ظلم ارتش پاکستان ، پایان دادن به شکنجه وظلم  وزندانی نمودن پشتون ها در پاکستان  ، مداخلات “ای ایس ای”  در امور افغانستان  و قطع حمایت پاکستان از طالبان صحبت کردند.

اشتراک کننده گان این مجلس با اظهار حمایت از جنبش تحفظ پشتون‌ها ،از دولت پاکستان تقاضا نمودند تا هر چه زود تر  منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها را از زندان آزاد سازند .

بیانیه دهنده گان این محفل تاکید نمودند که پاکستان  مرکز تولید و تورید تروریزم بوده و از طالبان حمایت آشکار و همه جانبه مینماید و از جامعه جهانی تقاضا نمودند تا علیه اعمال زور ، ترور  ، شکنجه و  زندا نی ساختن پشتون ها توسط رژیم نظامی پاکستان اقدامات عملی نمایند .

قابل یاد آوری است که رهبری  جنبش تحفظ پشتون ها را  جوان ۳۰ ساله بنام منظور پشتین به عهده دارد.
منظور پشتین اردوی پاکستان را  به نقض حقوق بشرمتهم میسازد و ادعا میکند  که نظامی های پاکستان  بنام مبارزه با تروریزم ،  در مناطق قبایلی با پشتون‎ها رفتار تبعیض آمیز و غیر انسانی مینماید .
قبلن بخشی از سازمان حقوق بشر  پاکستان ، اردوی پاکستان را به بدرفتاری در برابر پشتون‌ها متهم کرده‌است .

این سازمان حامی حقوق بشر  اعلام  نموده است که  بدرفتاری اردوی پاکستان در نبرد با جنگجویان تندرو اسلامی در مناطق سرحدی نزدیک به افغانستان ، باعث ایجاد  جنبش تحفظ پشتون‌ها در پاکستان گردیده است .
حتا در بررسی اجمالی دیده می شود که جنبش تحفظ پشتون‌ها در مدت کوتاه توانسته است  مردم را علیه  پایمال کردن حقوق بشری پشتون‌ها  در پاکستان ، از جمله  کشتار صحرایی و بدون محاکمه ، ویرانی منازل مسکونی ، شکنجه و زندان غیر قانونی ، بسیج نماید .

یکی از ویژگی های  جنبش  تحفظ پشتون ها ، اشتراک فعال  زنان است . در جامعه‌ی سنتی و محافظه کار پاکستان ، زنان جوان در رهبری  این جنبش قرار دارند  و صدها زن در تظاهرات این جنبش اشتراک مینمایند .

غیر مذهبی بودن  این جنبش یکی از برجسته گی های  دیگر آن است و این مشخصه میتواند بزرگترین مشکل سیاسی و اجتماعی را در مقابل سیاست افراط گرا سازی پشتون‌ها در پاکستان ایجاد نماید .

فرهنگستان – مسکو

۰۲٫۰۲٫۲۰۲۰

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*