خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / حضور افغانستان در نمایشگاه کتاب در فرانکفورت

حضور افغانستان در نمایشگاه کتاب در فرانکفورت

کابل/۲عقرب/فرهنگستان
پس از یک سال سیاه پوش بودن غرفه‌های افغانستان در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، اکنون بار دیگر کتاب‌های چاپ افغانستان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند.
در این نمایشگاه کتاب‌های بیشتر از صد کشور جهان در غرفه‌های جداگانه به نمایش گذاشته شده اند و به فروش می‌رسند. ام‌سال غرفه کتاب‌های افغانستان نیز به روی بازدیدکنندگان باز است.
مسوولان انتشارات عازم می‌گویند که بیش ۳۵۰ جلد کتاب فرهنگی، سیاسی، آموزشی، دینی و تاریخی که همه در داخل افغانستان چاپ شده را در این نمایشگاه بین المللی کتاب به نمایش گذاشته اند.
اجمل عازم، رییس انتشارات عازم، گفت: «ما در این هشت سال خیلی تلاش کردیم تا جایگاه افغانستان را در این نمایشگاه داشته باشیم. جایگاه افغانستان را خوب‌تر و بهتر نشان بدهیم.»
هم زمان به این، شماری از کتاب فروشان در کابل از کمرنگ شدن فروش کتاب نگران استند و می‌گویند که در یک سال اخیر فرهنگ کتاب‌خوانی کاهش یافته است.
فهیم فرهان، فروشنده کتاب، گفت: «وضعیت که در یک سال گذشته داشتیم بالای کتاب هم تاثیر گذاشته و بازار کتاب را خرابتر ساخته و محصلین بیشتر کتاب می‌خوانند قبلا و فعلا آنقدر انگیزه ندارند بخاطر کتاب خواندن.»
علی کوهستانی، فروشنده کتاب، گفت: «متاسفانه امروز فقط ما دو نفر مراجعه کننده داشتیم که یکی آنان کتاب خریدن مبلغ هشتاد افغانی یعنی در کل ما فروشات داشتیم.»
برکت الله، یکی از خریداران کتاب، گفت: «از گذشته کرده بازار خرید و فروش کتاب کمتر شده. این جا که مثلا ما می‌امدیم همرای دوست‌های ما چند نفر می‌امدیم. کتاب می‌خریدیم، کتاب می‌خواندیم ولی فعلا این قسم نیست.»
برخی از کتاب فروشان می‌گویند که بسیاری کتاب فروشی‌ها به علت نبود بازار در شهر کابل بسته شده اند و اگر این روند ادامه یابد، کتاب فروشی‌ها بیشتر نیز بسته خواهند شد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*