خانه / خبرها / جو بایدن تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را معرفی نمود

جو بایدن تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را معرفی نمود

جو بایدن تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را برای دولت آینده معرفی کرد:
جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، روز دوشنبه سوم قوس تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود برای دولت آینده را معرفی کرد.
بر اساس اطلاعیه‌ای که سایت رئیس‌جمهوری منتخب و معاون او منتشر کرده است، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور تغییرات اقلیمی، منصوب شده‌اند.
جان کری قرار است به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در شورای امنیت ملی حضور یابد. این نخستین بار است که این شورا یک کرسی را به موضوع تغییرات اقلیمی اختصاص میدهد.
دولت دونالد ترامپ ۱۴ عقرب‌ امسال به طور رسمی از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد. آمریکا عقرب پارسال سازمان ملل را در جریان تصمیم خود قرار داده بود.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، در زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات به معاهده اقلیمی پاریس باز خواهد گشت.‎
جان کری بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ وزیر خارجه آمریکا بود و در سال ۲۰۱۵ به نمایندگی از ایالات متحده پیمان تغییرات اقلیمی را امضاء کرد.
جیک سالیوان نیز سیاستمدار ۴۳ ساله آمریکایی است. او مشاور ارشد کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون در حوزه سیاست خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بود.‎ جیک سالیوان در مذاکرات هسته‌ای ایران نیز مشاور ارشد دولت آمریکا بود. او در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون وقت رئیس‌ جمهوری آمریکا، فعالیت داشت.
از سوی دیگر، تیم بایدن- هریس اعلام کرد که قرار است الخاندرو مایورکاس، کوبایی‌تبار، سمت وزیر امنیت داخلی و آوریل هاینس مدیریت اطلاعات ملی را در دولت آِینده به عهده بگیرند.
آقای مایورکاس، دادستان پیشین فدرال، مدیر خدمات شهروندی و مهاجرتی و سپس معاون وزیر امنیت داخلی در دولت باراک اوباما بود.
او بعد از معرفی‌اش توسط تیم بایدن- هریس، در توئیتی نوشت: “هنگامی که بسیار جوان بودم، ایالات متحده به من و خانواده‌ام پناه داد. حالا، نامزد تصدی پست وزارت امنیت داخلی و حفاظت از آمریکایی‌ها و کسانی شده‌ام که در جستجوی زندگی بهتر برای خودشان و عزیزان‌شان از آزار و تعقیب می‌گریزند”.
خانم هاینس نیز که پیشتر معاون رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، بوده نخستین زنی است که به سمت مدیر اطلاعات ملی منصوب می‌شود.
تمام این مقامات در دولت اوباما- بایدن در سال‌های ۲۰۱۷- ۲۰۰۹ سابقه اجرایی دارند و در حوزه‌های کاری خود با تجربه هستند.
پیش از اعلام خبر انتصابات جدید، جیک سالیوان انتصابش به عنوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن را تایید کرده بود.
آقای سالیوان روز دوشنبه سوم قوس در توئیتی نوشت: “پرزیدنت بایدن به من آموخت که حفظ امنیت ملی ما در بالاترین سطح حکومت باید چطور باشد. حالا، ایشان از من خواسته‌اند که به عنوان مشاور امنیت ملی‌شان کار کنم. در این موقعیت، هر کاری که در توانم باشد برای حفظ امنیت کشورمان انجام می‌دهم”.
در این میان برخی گزارش‌ها حاکی است که جو بایدن در نظر دارد خانم میشل فلورنوی را به عنوان وزیر دفاع معرفی کند. به این ترتیب او نخستین زن در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که عهده‌دار چنین سمتی می‌شود.
آنتونی بلینکن ۵۸ ساله که به عنوان وزیر خارجه آینده آمریکا معرفی شده است، در دولت باراک اوباما معاون وزیر خارجه بود، چهره‌ای که در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج ایالات متحده از این توافق به شمار می‌رفت.
با انتصاب آقای بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا احتمالا موضوع بازگشت دوباره واشینگتن به توافق هسته‌ای با ایران تقویت شود. با این حال مقامات دولت ترامپ می‌گویند حتی اگر دولت بایدن هم بخواهد به برجام بازگردد، امکان لغو فوری تحریم‌های وضع شده علیه ایران را نخواهد داشت.‎
آنتونی بلینکن در دو دهه گذشته سمت‌های ارشد دولتی در بخش سیاست خارجی را بر عهده داشته است.
او در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، از کارکنان عالی‌رتبه شورای امنیت ملی بود.
تیم بایدن- هریس در اطلاعیه خود تصریح کرده است: “تیم امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا از سوی حرفه‌ای‌های مجرب هدایت خواهد شد تا رهبری قاعده‌مند در عرصه جهانی را اعاده کنند و رهبری در داخل را عظمت ببخشند”.
آقای بایدن گفته که وقتی پای امنیت ملی و سیاست خارجی به میان می آید وقت برای تلف کردن نداریم.
او افزود: “این افراد هم با تجربه و هم آزموده بوده و در ضمن افرادی خلاق و پیشرو هستند”.
نامزدهای معرفی شده برای کابینه باید مورد تایید سنا قرار گیرند اما قطعی شدن اکثریت سنا در گرو مشخص شدن نتیجه انتخابات میاندوره‌ای در ایالت جرجیا در جنوری ۲۰۲۱ است.
چنانچه دمکرات‌ها بتوانند در این رقابت از جمهوریخواهان پیشی بگیرند، تعداد کرسی‌های آنها در سنا با احتساب دو نامزد مستقل نزدیک به دموکرات‌ها با کرسی‌های جمهوری‌خواهان برابر خواهد شد که در این صورت حضور کامالا هریس در رأس سنا می‌تواند در رأی‌گیری‌ها اکثریت را به دموکرات‌ها دهد. با وجود این، رسانه‌های آمریکایی میگویند که در حال حاضر، احتمال اندکی برای پیروزی حزب دمکرات در این انتخابات وجود دارد.
معرفی برخی از اعضای کابینه دولت آینده آمریکا در حالی است که دونالد ترامپ هنوز حاضر به پذیرش شکست خود در انتخابات سوم نوامبر نشده است، و جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب همچنان با چالش‌های متعددی از جمله دسترسی به منابع لازم در مسیر انتقال عادی دولت روبه‌روست.
فرهنگستان ۲۶٫۱۱٫۲۰
میر احمد ” خواجه “

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*