خانه / خبرها / جرگه مشورتی صلح در کابل گشایش یافت

جرگه مشورتی صلح در کابل گشایش یافت

جرگه مشورتی صلح در کابل آغاز به کار نمود :

جرگه مشورتی صلح زیر تدابیر شدید امنیتی با حضور رئیس جمهور، شماری از سران جهادی، برخی سیاستمداران و نمایندگان مردم امروز دوشنبه نهم ثور آغاز شد.
در این جرگه ۳۲۰۰ نفر از سراسر افغانستان اشتراک کرده اند که ۳۰درصد آنان را زنان تشکیل میدهند.
اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم گشایش جرگۀ مشورتی صلح، طالبان را در مسأله صلح به چالش کشید.
غنی گفت “من طالب را به اسلامیت اش و به افغانیت اش چلنج میدهم که اگر حرف بیگانه در بین نیست از مذاکره با ملت و دولت افغانستان چه باک دارد. آنکه طالب را در گرو ذهنی و قبضه استراتيژیک خویش گرفته است کیست. ما حاضریم کمک شان کنیم تا از این اسارت بیرون شوند”.
همچنان اشرف غنی در این مراسم گفت که پس از شنیدن مشوره‌های نمایندگان مردم در این جرگه، مسیر حرکت حکومت را عیار خواهد کرد.
رئیس جمهور افغانستان افزود: “وقتی از پروسه صلح نام میبریم حد و حدود این پروسه را شما تعیین میکنید. این پروسه از اینجا آغاز میگردد، از این لویه جرگه مشورتی آغاز میگردد از این جرگه با عظمت آغاز میگردد”.
بسیاری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به شمول عبدالله عبدالله، شماری از احزاب سیاسی و برخی رهبران پیشین جهادی – سیاسی این جرگه را تحریم کرده اند.
اما اشرف غنی در این مراسم گفت هدف از این جرگه برداشتن جنگ از شانه‌های مردم افغانستان است.
وی خطاب به مخالفان‌ سیاسی‌ خود گفت: “من اینجا به کمپاین نیامده‌ام و اگر کمپاین کنم اسمش را لویه جرگه نمیگذارم. من این عنعنه بسیار زیبا و مردم پسند را در پای کمپاین انتخاباتی خم نمیسازم و بلندی و بزرگی آن را احترام میگذارم”.
رئیس جمهور افغانستان، عبدالرب رسول سیاف را به عنوان رئیس جرگه مشورتی صلح معرفی کرد.
سیاف گفت که بسیاری از کسانیکه این جرگه را تحریم کرده اند مخالف صلح نیستند و از آنها دعوت کرد که در پایان این جرگه حضور یافته و دیدگاه‌های شان را شریک کنند. او گفت “کسی بخواهد یا نخواهد، ما صلح را خواهیم آورد.”
این رهبر پیشین جهادی همچنان افزود که آغوش افغان‌ها بر روی طالبان به هدف مذاکره باز است و از این گروه نیز دعوت کرد که به خواست مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پاسخ مثبت دهند.
قرار است اعضای این جرگه در چهار روز پیشرو حد و مرز‌های گفتگو با طالبان را مشخص میسازند.
این در حالی است که تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری این جرگه از چند روز بدین سو توسط نهادهای امنیتی روی دست گرفته شده و از سه روز بدین سو بسیاری از جاده‌های منتهی به خیمه لوی‌جرگه مسدود است.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۲۹٫۰۴٫۲۰۱۴

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*