خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / ثبت شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان

ثبت شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان

کابل/۹سرطان/فرهنگستان
مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گویند که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) طرح ثبت شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان را پذیرفته است.
محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (چهارشنبه، ۹ سرطان) در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که سازمان یونسکو از افغانستان خواسته است تا برای عملی‌شدن این طرح اسناد ارایه کند.
آقای زهیر در نشست کمیته هماهنگی تخنیکی میراث‌های فرهنگی افغانستان گفته که اسناد لازم برای ثبت شهر هرات در فهرست میرات‌های فرهنگی جهان آماده و به سازمان یونسکو ارسال شود.
به‌گفته‌ی او، شهر هرات با داشتن بناهای تاریخی، به‌ویژه بناهای تاریخی دوره اسلامی، برای دولت افغانستان و جهان مهم است.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که با شامل‌شدن شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی، توجه جهانیان در زمینه‌ی حفاظت از بناهای تاریخی این شهر بیشتر می‌شود.
مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته‌اند که کار بازسازی منار پنجم شهر هرات تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد.
این درحالی‌است که معاون سفارت ازبیکستان از آمادگی‌های شان برای ترمیم باغ و مقبره‌ی امیر علی‌شیر نوایی، اطمینان داده است.
هرات یکی از شهرهای باستانی افغانستان است. بر بنیاد آمار مسئولان فرهنگی هرات، بیش از ۷۰۰ آبده و بنای تاریخی در این ولایت وجود دارد، اما مشکل جدی کمبود امکانات برای بازسازی و مرمت این بناها و آبده‌ها است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*