خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / ثبت سه میراث فرهنگی افغانستان در فهرست میراث‌های فرهنگی یونسکو

ثبت سه میراث فرهنگی افغانستان در فهرست میراث‌های فرهنگی یونسکو

کابل/۸اسد/فرهنگستان
سه اثری با قدامت هنری و فرهنگی افغانستان امروز(جمعه،۸اسد) در فهرست میراث‌های فرهنگی ناملموس یونیسکو در سازمان ملل متحد ثبت شد.
مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که قرار است برای سال ۲۰۲۲ سبک بهزاد هنر مینیاتوری به نام افغانستان، صنعت تولید ابریشم به گونه مشترک میان افغانستان، آذربایجان، ایران، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان و شب یلدا  میان افغانستان و ایران در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو در سازمان ملل متحد ثبت شوند.
هارون حکیمی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: “هنر میناتوری از استاد کمالدین بهزاد  دوم شب یلدا است که در میان افغانستان وایران مشترک است و سوم صنعت ابریشم است.”
با این حال، رییس آرشیف ملی هنری مینیاتوری را  از اثر های مهم و ارزشمند افغانستان می‌داند و می گوید که استاد کمال الدین بهزاد این اثر را  به نام خود ثبت کرده بود.
وی افزود که درگذشته ها توجهی بر گردآوری اثرهای مهم به ویژه  منیاتوری نشده است.
رهبین، رییس آرشیف ملی گفت: “توجهی بسیارزیادی در گرد آوری میراث های فرهنگی صورت نگرفته است و یا هم کمتر صورت گرفته است.”
شماری از فرهنگیان شب یلدا را که طولانی ترین شب چله است و  از سوی مردم همه سالانه با  شکوه و شور شوق  گرامی داشت می شود، یکی از فرهنگ های مهم و دیرینه می‌داند می‌دانند و در حفظ این فرهنگ  تاریخی تاکید می ورزند.
فقیر میوند، مشارو وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: “در شب یلدا پدران و بزرگ مان قبل از اسلام و پیش از اسلام در زمان آریایی ها یاین شب را تجلیل می کردیم.”
فضل احد احدی، استاد دانکشده هنرهای زیبای دانشگاه کابل گفت: “این عنعنه کهن به دلیل ناملایمات روز گار و بدلیل یورش های فرهنگی ما در سالایان متمادی وجود داشته است کم رنگ شده است.”
بربنیاد آمارهای وزارت اطلاعات و فرهنگ، تا کنون ۲۰ اثر ناملموس افغانستان به سطح بین المللی ثبت شده اند و این وزارت برای حفظ  ونگهداشت این اثر ها می‌خواهد آن‌ها را ثبت کنند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*