خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / توقف فعالیت رسانه های چاپی در افغانستان

توقف فعالیت رسانه های چاپی در افغانستان

کابل/۹سنبله/فرهنگستان
تسلط طالبان بر افغانستان ضربه‌ای ویرانگری برای دستاوردهای آزادی بیان وارد کرد، اتحادیه ملی  ژورنالستان افغانستان می‌گوید که فعالیت تمام رسانه‌های چاپی پس از سقوط حکومت پیشین تا اکنون متوقف شده اند و اکنون شماری از این رسانه‌ها تنها به گونه آنلاین نشرات دارند.
بر بنیاد آمارها، نزدیک به ۱۵۰ رسانه چاپی تا پیش از تحولات پسین در کابل و ولایات فعالیت داشتند.
مسئولان شماری از رسانه‌های چاپی می‌گویند که مشکلات اقتصادی، تحولات سیاسی سانسور و تهدید از سوی طالبان سبب شده تا آنان نتوانند که به چاپ مطالب‌نشراتی‌شان ادامه دهند.
یک خبرنگار که نخواست نامی از او برده شود می گوید:”ما سعی کردیم مانند گذشته حقیقت را به مردم بگوییم و به کار خود ادامه دهیم، اما پس از آن طالبان سانسور را آغاز کردند. در زمان تهیۀ گزارش، به دفتر دستورالعمل هایی را در مورد نحوۀ جمع‌آوری اخبار از آنها دریافت می‌کردیم که چگونه گزارش تهیه کنیم.”
مجیب مهرداد، مدیر مسوول روزنامۀ هشت صبح در مصاحبه با یکی از رسانه ها گفته : “رسانه‌های فعال در داخل افغانستان اکنون با سانسور شدید روبه‌رو هستند. طالبان رسانه‌ها را تهدید می‌کنند. یکی از دلایل این است که پروسۀ چاپ هزینه دارد اما ما حالا آن هزینه را نداریم و متاسفانه مجبور شدیم دفتر خود را در کابل ببندیم و به صورت آنلاین فعالیت کنیم.”
اما ذبیح الله مجاهد، سخنگو حکومت طالبان گفت که حکومت آنان به روزنامه‌های خصوصی نیز اجازۀ نشرات داده و این رسانه‌ها می‌توانند بر اساس قانون رسانه‌ای نظام پیشین فعالیت کنند:
“چند ماهی است که همه روزنامه‌های دولتی چاپ می‌شوند. انیس، کابل تایمز، هیواد، شریعت و همچنین رسانه‌های آزاد، با هیچ یک از قوانینی که ما رعایت می‌کنیم مشکلی وجود ندارد. قانون رسانه‌ای که از قبل اجرایی شده است باید در چارچوب آن اجرا شود. منافع افغانستان و ارزش‌های اسلامی در آن محفوظ باشد، ما هیچ مشکلی با آن نداریم و جلوی چاپ آن را نمی‌گیریم و حالا که روزنامه‌ها چاپ نمی‌شوند دلیلش این است که ممکن است مشکلات اقتصادی داشته باشند.”
بر اساس آمار شماری از نهادهای مدافع رسانه‌ها، با حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان نزدیک به ۷۰ درصد رسانه‌ها در این کشور به دلایل مختلف فعالیت‌شان را متوقف کرده اند.

بهشته عرب-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*