خانه / خبرها / تهدید کرونا ویروس در افغانستان در بلندترین حد است :

تهدید کرونا ویروس در افغانستان در بلندترین حد است :

تهدید کروناویروس در افغانستان در بلندترین حد است :

وزارت صحت عامه میگوید که از دو پروژه کمک های عاجل بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا وتقویت سیستم صحی کشور، استفاده موثر می کند.
داکتر وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه که در یک کنفرانس خبری مشترک با روسای سازمان صحی جهان ویونسیف در افغانستان، در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت صحبت می کرد، افزود: موافقتنامه های دریافت دو پروژه کمک های عاجل که شامل ۱۰۰.۴ میلیون دالر از سوی بانک جهانی وکمک ۴۰ میلیون دالری از سوی بانک انکشاف آسیایی می شود، پیش از این از سوی حکومت افغانستان، وزارت مالیه ونمایندگان بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی، به امضا رسیده است.
مجروح افزود که سازمان صحی جهان و یونسیف، در بعد تخنیکی تطبیق مصرف این کمک وپروژه های آن، با وزارت صجت عامه همکاری می کنند.
او گفت کمک ۱۰۰.۴ میلیون دالری بانک جهانی در مدت سه سال و در بخش های عرصه خدمات عاجل برای مبارزه با ویروس کرونا، تقویت سیستم صحی افغانستان و کاهش خطرات ناشی از ویروس کرونا، هزینه خواهد شد.
از این بودجه قرار است ۸ لابراتوار تشخیص تست های کرونا در کابل وچند ولایت دیگر ایجاد شود و شمار لابراتوار ها از ۷ به ۱۵ لابراتوار خواهد رسید.
پروژه کمک عاجل بانک انکشاف آسیایی که ۴۰میلیون دالر است، نیز در سه محور؛ اعمار شفاخانه های جدید کووید۱۹، تهیه تجهیزات برای مراقبت های جدی در ۳۴ ولایت کشور، ایجاد ۱۰۳۰ بستر آی.سی.یو، در ۳۴ ولایت، ارتقای ظرفیت تیم های صحی وتقویت سیستم صحی، هزینه خواهد شد.
در این کنفرانس، روسای سازمان صحی جهان ویونسیف در افغانستان، بار دیگر تعهد شان را برای همکاری با مردم افعانستان و وزارت صحت عامه در مبارزه با ویروس کرونا و سایر بخش هایی که اولویت صحی افغانستان به شمار می آید، ابراز نمودند.
آنان تاکید کردند که وزارت صحت عامه ونهاد های همکار بین المللی آن، بدون همکاری مردم، قادر به مبارزه با ویروس کرونا نخواهند بود واز مردم خواهان همکاری جدی در این زمینه شدند.
معین عرصه خدمات صحی وزارت صحت عامه در مورد آخرین آمار مبتلایان به کووید۱۹، در کشور گفت که از مجموع ۴۹۸ سمپل مشکوک ویروس کرونا که در ۲۴ ساعت گذشته در لابراتوارهای وزارت صحت عامه آزمایش شده، ۱۹۵ سمپل آن مثبت تشخیص شده است.
اوگفت: از مجموع ۱۹۵ واقعه جدید، ۲۴ واقعه آن به کابل، ۳۰ واقعه به هرات، ۲۵ واقعه به کندهار، ۱۷ واقعه به بلخ، ۴۱ واقعه به پکتیا، ۱۳ واقعه به ننگرهار، ۱۱ واقعه به لغمان، ۹ واقعه به سمنگان، ۲ واقعه به پکتیکا، ۳ واقعه به زابل، ۵ واقعه به کنر، ۶ واقعه به سرپل وبه ولایت های هلمند، نیمروز، ارزگان وخوست هرکدام ۱، ۱ واقعه مربوط می شود.
مجروح تاکید کرد با آنکه تهدید موجود از شیوع ویروس کرونا در کشور در بلند ترین حد ممکن قرار دارد، اما میزان توجه جامعه به این تهدید هنوزهم در پایین ترین حد است.
او از مردم بار دیگر در خواست کرد که در برابر خطر این ویروس بی توجه نباشند وبه توصیه های وزارت صحت عامه برای وقایه وجلوگیری از گسترس شیوع آن، عمل کنند.
مجروح گفت که در جاهایی که ظرفیت لابرتوارهای تشخیص ویروس کرونا کم بود،اکنون افزایش یافته است و از شهروندان خواست که به مراکز در مانی اعتماد داشته باشند.
او افزود که در حال حاضر ظرفیت بسترها از یکهزار بستر، به ۲۳۰۰ بستر افزایش یافته وقرار است وزارت صحت عامه ظرفیت بستر ها را به ۱۰۰ هزار بستر در ۳۴ ولایت کشور برساند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان  ۰۴٫۰۵٫۲۰۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*