خانه / خبرها / تمرکز داعش از سوریه و عراق ، به افغانستان

تمرکز داعش از سوریه و عراق ، به افغانستان

گروه تروريستي داعش تمرکز خود را از سوريه و عراق بر افغانستان متوجه کرده است:

رئيس مرکز مبارزه با تروريسم کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع اعلام کرد که داعش براي نفوذ خود در مناطق شمالي افغانستان تلاش ميکند تا به مناطق آسياي مرکزي دست پيدا کند. به گزارش خبرگزاري “راشا تودي” دگر جنرال ‘آندره نويکوف- Andrey Novikov” رئيس مرکز مبارزه با تروريسم کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع اظهار داشت که تروريست‌ هاي داعش به دنبال تغيير تمرکز خود از سوريه و عراق بر روي افغانستان و کشورهاي منطقه است.
نو يکوف در شوراي امنيت سازمان ملل گفت که داعش به دنبال تسليم کردن بعضي از جنگجويان طالبان و برخي از شبه‌ نظاميان محلي براي ايجاد پايگاه جديدي در افغانستان است تا نفوذ خود در آسياي مرکزي را افزايش دهد.
وي افزود: اين گروه تروريستي نمونه جديدي از افراطي‌گري و فعاليت‌هاي تروريستي از ميدان‌هاي نبرد خود در سوريه و عراق را به کشورهاي آسياي مرکزي صادر ميکند.
نويکوف همچنين تاکيد کرد افزايش فعاليت طالبان در مناطق شمالي افغانستان، که با کشورهاي آسياي مرکزي نيز هم مرز است، ممکن است نشانه پيوستن برخي از فرماندهان طالبان به داعش باشد.
وي خاطر نشان کرد طالبان هيچ وقت ادعايي درباره گروه‌هاي تروريستي در خارج از افغانستان نداشته است.
اين در حالي است که داعش در سال ۲۰۱۵۵ از ايجاد ولایت جديد خبر داد که پايتخت آن در افغانستان قرار دارد و تروريست‌هايي از آسياي مرکزي در آن حضور خواهند داشت.
وي افزود: تحليل درگيري‌هاي اخير در افغانستان نشان ميدهد که شبه‌نظاميان محلي نه تنها استراتژي، بلکه مفاهيم نظامي و تاکتيکي را پياده ميکنند که پيش از اين منسوب به داعش بود.
در ادامه نويکوف تصريح کرد افراط‌گرايان افغان در پي کنترل شهرک‌هاي بزرگ و بعد از آن مناطق اطراف آن هستند؛ که برنامه‌اي براي گسترش و نفوذ بيشتر در افغانستان خواهد شد.
اين در حالي است که جنگجويان داعش مشغول مقابله با برخي نيروهاي طالبان براي تحت کنترل درآوردن اراضي بيشتر در افغانستان است.
نويکوف گفت در ميان مدت داعش اين هدف را دارد تا نفوذ خود را در مناطق شمالي افغانستان افزايش داده و به مناطق مرزي کشورهاي آسياي مرکزي و منطقه خودمختار اويغور سين کيانگ در چين دست پيدا کند.
نويکوف افزود: بيش از ۷۰۰۰۰ شهروند از کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع به دليل فعاليت‌هاي تروريستي تحت پيگرد قانوني قرار دارند که از اين تعداد بيش از دو هزار نفر به عنوان سربازان اجير شده در حال عمليات هستند.
پنتاگون در ۲۰۰ جنوری گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته شد که افغانستان در مبارزه با چندين گروه تروريستي و شبه‌نظامي در شرايط بحراني قرار دارد. اين گزارش همچنين خبر داد که مقامات آمریکایی و افغان اکنون از طریق مذاکره با طالبان در جستجوی صلح هستند.
وزارت دفاع ایالات متحده تصریح کرد که شانزده سال پس از حمله به رهبری ایالات متحده، افغانستان همچنان با تهديدات دائم ۲۰ شبکه شورشی و تروریستی مواجه است.
در حال حاضر حدود ۸۴۰۰۰ نظامي آمريکايي در افغانستان حضور دارند که مسئوليت مشورت‌دهي، آموزش و کمک نيروهاي امنيتي افغان و عمليات مبارزه با تروريسم را بر عهده دارد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۶ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*