خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / تعطیلی روز سقوط کابل؛ خندیدن بر غم‌های یک ملت است

تعطیلی روز سقوط کابل؛ خندیدن بر غم‌های یک ملت است

کابل/۲۳اسد/فرهنگستان
وزارت کار و امور اجتماعی طالبان دوشنبه (۲۴اسد، ۱۵ آگست) را به مناسبت یک سالگی تسلط این گروه بر افغانستان، تعطیلی عمومی اعلام کرده است؛ اولین تعطیلی که شهروندان افغانستان از آن خوشحال نیستند و آن را یادآور روزهای سختی می‌دانند که در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند.
در اعلامیه‌ای که این وزارت منتشر کرده آمده است که این روز به مناسبت «نخستین سال‌روز پیروزی جهاد مردم افغانستان به رهبری امارت اسلامی افغانستان علیه اشغال آمریکا و متحدین آن، طبق تقویم منظور شده امارت اسلامی افغانستان در سراسر کشور رخصتی عمومی می‌باشد.»
طالبان در حالی روز سقوط حکومت پیشین و تسلط این گروه بر افغانستان را تعطیلی عمومی اعلام کرده‌اند که آنها تعطیلی‌های مربوط به جشن‌های فرهنگی و مراسم‌های مذهبی مردم این کشور را از تقویم رسمی حذف کرده‌اند.
وزارت کار و امور اجتماعی طالبان تأیید کرده است که در تقویم رسمی که توسط کابینه طالبان منظور شده، تعطیلی روز عاشورا، روز شهادت امام حسین و یکی از مراسم‌های مذهبی مربوط به اهل تشیع افغانستان، روز نوروز که بیشتر از سوی فارسی زبان افغانستان تجلیل می‌شود و روز پیروزی مجاهدین بر نیروهای شوروی سابق در افغانستان، از تقویم حذف شده است.
اکنون این گروه روز سقوط حکومت پیشین افغانستان را به عنوان «روز پیروزی» تعطیلی عمومی اعلام کرده‌اند که با واکنش‌های گسترده شهروندان افغانستان مواجه شده است.

خندیدن بر غم‌های ملت
شهروندان افغانستان در واکنش به اعلام روز تسلط طالبان بر افغانستان به عنوان تعطیلی عمومی، می گویند که این کار «خندیدن بر غم‌های یک ملت» است.
آن‌ها با اشاره به رنج و غم‌های که در یک سال گذشته و زیر سلطه نیروهای طالبان متحمل شده‌اند، می گویند که روز ۱۵ آگست برای آنها روز «غم» و «رنج» است نه «روز پیروزی».
کیهان یکی از شهروندان افغانستان در واکنش به این تعطیلی در صفحه تویتر خود نوشته است که: «در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ همه ما مردیم، همه ما لال شدیم، زندگی تعطیل شد، آن وقت جشن پیروزی می‌گیرند و بر پیکر بی‌جان ما می‌خندند!»
عبدالباسط، یکی دیگر از شهروندان افغانستان نوشته است که: «روز ۲۴ اسد، روز شهادت هزاران جوان با آرزوهای شان است. روز ناامیدی میلیون‌ها انسان است. این روز، روز سوگواری است، آن را تسلیت می‌گویم.»
شماری از شهروندان افغانستان نیز با اشاره به بیکاری بخش عظیمی از مردم در یک سال گذشته، نوشته‌اند که یک سال است که مردم «در رخصتی عمومی بسر ‌می‌برند»، نیاز به اعلام رخصتی عمومی نبود.
شماری نیز با توجه به از بین رفتن تمام دستاوردهای بیست سال اخیر مردم افغانستان با سقوط حکومت پیشین این کشور و تسلط طالبان، نوشته‌اند که «بهتر بود روز عزای عمومی اعلام می‌شد» تا روز پیروزی و جشن.

برگزاری مراسم شمع افروزی
شماری از شهروندان افغانستان، به مناسبت اولین سالگرد سقوط حکومت پیشین افغانستان، مراسم شمع افروزی برگزار می‌کنند.
شهروندان افغانستان در شهر ملبورن استرالیا با نشر یک اعلامیه، گفته‌اند که به مناسبت یک سالگی سقوط حکومت پیشین افغانستان، مراسم شمع افروزی برگزار می‌کنند و از شهروندان افغانستان که در این شهر ساکن هستند، خواسته‌اند که به آنها بپیوندند «تا از دولت استرالیا بخواهیم که به تعهدات اخلاقی خود در برابر مردمافغانستان عمل کند.»

شماری از خبرنگاران افغانستان که در پاکستان بسر می‌برند نیز در اولین سالروز سقوط حکومت پیشین افغانستان، مراسم شمع افروزی برگزار کردند.
این خبرنگاران که حدود یک سال می‌شود در بی‌سرنوشتی و غربت بسر می‌برند، از اولین سالروز سقوط نظام جمهوریت در افغانستان به عنوان سالروز« فروپاشی آزادی بیان در افغانستان» یاد می‌کنند و مراسم شمع افروزی خود را با شعارهای«یک سال سکوت»، «طالبان دشمن آزادی بیان» و «تسلیت به مناسبت اولین سالیاد مرگ آزادی بیان در افغانستان» برگزار کردند.
علاوه بر این، بسیاری از شهروندان افغانستان در شهرهای مختلف این کشور، روایت‌ها و چشم دیدهای خود را از روزهای که شهرهای افغانستان یکی پی دیگری به دست طالبان سقوط می‌کرد، در شبکه‌های اجتماعی می نویسند و از رنج‌ها و مشقت‌های که در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند، حرف می‌زنند. آنها می‌گویند که در زیر سلطه طالبان هیچ زمینه‌ای برای خوشحالی و جشن گرفتن نمانده است.
سقوط حکومت پیشین افغانستان و تسلط طالبان، برای بسیاری از شهروندان این کشور، یک کابوس ترسناک بود که اکنون به واقعیت تلخ تبدیل شده و آنها مجبور هستند با آن هر روزه دست و پنجه نرم کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*