خانه / خبرها / تطبیق طرح “مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا” آغاز شد

تطبیق طرح “مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا” آغاز شد

تطبیق طرح “مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا” آغاز شد :

وزارت زراعت،‌ آبیاری و مالداری، برای پاسخگویی به مشکل ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا و بر اساس توجه و منظوری اشرف غنی رییس جمهورافغانستان، تطبیق طرحی را آغاز کرد که بر اساس آن،‌ از فاسد شدن و ضایع شدن بیش از ۵۰ درصد محصولات زراعتی، به ویژه محصولاتی که در سال‌های قبل صادر می‌گردید، جلوگیری می‌شود.
حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، آغاز تطبیق این طرح را اعلام کرد و گفت: “این طرح شامل ساخت کشمش‌خانه‌های عاجل، اعمار سردخانه یا ذخیره‌خانه به صورت هر چی زودتر برای ذخیره‌ سازی محصولات زراعتی، فراهم‌سازی ماشین‌های خشک‌کننده‌ی میوه‌جات و سبزیجات به باغداران و دهقانان و ارایه‌ی قرار دادهای خرید محصولات زراعتی از سوی نهادها به دهقانان است.”
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت یادآور شد که تطبیق این طرح، عاجل است و چهار تا شش ماه را در بر می‌گیرد.
به گفتهء غفوری، مجموعه‌ی بودجه برای تطبیق این طرح، که بخشی از محصولات زراعتی را پوشش میدهد، ۱۳.۷ میلیارد افغانی است که هشت میلیارد آن به دست‌رس وزارت زراعت قرار گرفته است.
غفوری گفت در قالب این برنامه افزون بر ساخت ۶۰۰ کشمش‌خانه‌ ای که وزارت زراعت به صورت نورمال در پلان دارد و ساخت‌شان در جریان است، چهار هزار و ۳۳۲ کشمش‌خانه‌ی جدید هر کدام با ظرفیت ۱۶ تن، نیز ساخته میشود.
او افزود: کشمش‌خانه‌هایی که شامل این طرح است، به طور اوسط در چهار ماه ساخته میشود.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که در قالب این طرح، چهارده هزار و ۶۳۳ سردخانه‌ی صفر انرژی یا ذخیره‌خانه‌ی پیاز و کچالو، هر کدام با ظرفیت نگهداری ۵ الی ۱۰ تن محصول زراعتی، ایجاد می‌گردد. به قول آقای غفوری، در چارچوب تطبیق این طرح، ۸۸۴ سردخانه‌ی صفر انرژی (سارک) هر یک با ظرفیت ۲۵ تن، اعمار می‌گردد. در این سردخانه‌ها انار، انگور و سیب نگه داشته می‌شود.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که در کل، با تطبیق این طرح، برای ۶۰ هزار و ۳۰۹ نفر شغل دایمی و برای ۱۹۱ هزار و ۶۷۰ تن کار موقت در تطبیق پروژه‌ها، ایجاد میگردد.
غفوری افزود که توزیع یک هزار ماشین خشک‌کننده‌ی میوه و سبزی به دهقانان و باغداران، از دیگر بخش‌های این طرح است.
با اعلام وزارت زراعت، همچنان در چارچوب این طرح، به منظور جلوگیری از فاسدشدن محصولات زراعتی، شماری از فابریکه های داخلی برای پروسس محصولات زراعتی کار خواهند کرد.
در کشمش‌خانه‌ها انگور به کشمش بدل می‌شود و ماشین‌های خشک‌کننده، میوه و سبزیجات اضافیِ شامل برنامه را خشک میکنند. همچنان به کمپنی‌های داخلی پنج میلیون دالر قرضه داده می‌شود که محصولات اضافی (بادنجان رومی، انگور، سیب، انار،) را پروسس میکنند تا عمر مصرف‌شان بیش‌تر شود.
در سردخانه/ذخیره‌خانه‌هایی که قرار است با تطبیق این طرح ساخته شود، جمعاً ۱۳۰ هزار و ۵۱۰ تُن میوه و سبزیجات (سیب، انار، انگور، پیاز، کچالو) نگهداری خواهند شد تا فاسد نشوند.
این پروژه‌ها به همکاری شوراهای انکشافی و با سهم ده درصد دهقانان تطبیق می‌گردد.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان  ۰۴٫۰۵٫۲۰۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*