خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / ترمیم تخت رستم در سنمگان

ترمیم تخت رستم در سنمگان

کابل/۱۷دلو/فرهنگستان
مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت سمنگان می‌گویند که قرار است تخت رستم، از بازمانده تاریخی در سمنگان، ترمیم و بازسازی شود.
عزیزالرحمان قطره، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت سمنگان، می‌گوید:«تا هجده ماه دیگر گرداگرد تخت رستم به درازای چهارهزار متر دیوار خواهد شد.»
به گفته او؛ افزون بر این، یک سالون کلان برای گردشگران در تخت رستم ساخته می‌شود.
رییس اطلاعات و فرهنگ سمنگان گفت که بخش‌هایی از تخت رستم و تخت تهمینه که از بازمانده‌های تاریخی سمنگان استند نیز ترمیم خواهند شد
وی افزود: «ما امسال یک پروژه داریم که حدود ۳۸ میلیون افغانی هزینه دارد. این پروژه شامل سه بخش می‌باشد؛ بخش اول آن دیوار احاطه می‌باشد در حدود چهارهزار متر، بخش دوم ساخت دفتر ساحه‌یی است که مانند سایر کشورها یک سالون را برای انتظارخانه سیاحین و مهمانان داریم که قبل از این‌که به ساحه بروند می‌توانند آنجا استراحت کنند و آماده‌گی برای بازدید از ساحه داشته باشند، بخش سوم هم ترمیم‌های محافظوی است.»
بازمانده تاریخی تخت رستم در سه کیلومتری جنوب شهر ایبک، مرکز سمنگان، موقعیت دارد. ضخامت استوپه سنگی تخت رستم ۹۰ متر و بلندی آن ۹ متر گفته شده‌است.
لعل‌‌محمد محمدی، از فرهنگیان سمنگان گفت: «محیط و ماحول این را پارک‌های مختلف با دیزاین‌های مختلف می‌سازد که نما و زیبایی آن دوچند شود که مردم از اینجا دیدن می‌کنند لذت بیشتر ببرند.»
بربنیاد داده‌های اطلاعات و فرهنگ سمنگان تخت رستم که بالای یک استوپه سنگی تراشیده شده‌است به درازای ۹ متر، پهنای ۴ متر و بلندی ۳ متر است.
دربارۀ پیشینۀ تاریخی تخت رستم دیدگاه‌های گونه‌گون بیان شده‌است.
برخی‌ها پیشینۀ این مکان تاریخی را ۲۵۰۰ سال و برخی دیگر ۳۵۰۰ سال پیش گفته‌اند.
اما رییس اطلاعات و فرهنگ سمنگان می‌گوید که یک باستان‌شناس فرانسوی پژوهشی را که در این باره انجام داده‌است، پیشینۀ آن را به قرن پنجم میلادی پیوند داده‌است.
در فاصله ۲۰۰ متری شمال تخت رستم، به درون یک کوهپایه ۸ مغاره به اندازه‌های گونه‌گون به شکل گنبد و دهلیز تراشیده شده‌است. این محل به نام تخت بانو یا تخت تهمینه دختر شاه سمنگان یاد می‌شود.
گفته می‌شود که مراسم عروسی دختر شاه سمنگان با رستم پهلوان شاهنامه در همین محل صورت گرفته‌است. محلی که نیاز به ترمیم دارد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*