خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / ترس دانش‌آموزان از ادامه آموزش در افغانستان

ترس دانش‌آموزان از ادامه آموزش در افغانستان

کابل/۱ثور/فرهنگستان
دو روز پس از حمله بر مراکز آموزشی در غرب کابل که منجر به کشته شدن ده‌ها دانش‌آموز شد، مسوولان در دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که ترس از بمب‌گذاری‌ها و دیگر خشونت‌ها علیه دانش‌آموزان، آنان را از ادامه آموزش باز می‌دارد.
هیدر بار، مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی روز (چهارشنبه، ۳۱ حمل) گفته است که یافته‌های آنان نشان می‌دهد، حمله‌های تروریستی تنها مانعی نیست که دانش‌آموزان به ویژه دختران در افغانستان با آن روبه‌رو هستند، بلکه سیستم آموزشی در مکاتب با مشکلاتی از جمله کیفیت پایین، فساد، کمبود معلمان زن، هزینه‌های غیرقابل تحمل و کمبود آب آشامیدنی صحی و تشناب نیز مواجه است.
هیدر بار در گزارش خود با عنوان «آینده تاریک با آموزش تحت حمله در افغانستان» گفته است که حملات بر مرکز آموزش ممتاز و مکتب عبدالرحیم شهید، به خانواده‌ها آسیب زده و امیدها را نسبت به آینده فرزندان آنان کم‌رنگ کرده است.
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر همچنان آمده است که ائتلاف جهانی برای محافظت از آموزش از سال ۲۰۱۵ تا سال گذشته میلادی بیش از یک هزار حمله بر دانش‌آموزان، معلمان و مکاتب در افغانستان را به ثبت رسانده است که آخرین آن حمله بر مکتب دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل بود که منجر به کشته شدن دست‌کم ۸۵ دانش‌آموز دختر و زخمی شدن ۱۴۷ تن دیگر شد.
این نهاد همچنان گفته است، دشت برچی محلی که همواره انفجارها در آن صورت گرفته، محل زندگی هزاره‌های افغانستان است؛ محلی که با تبعیض و سوءاستفاده از سوی طالبان و دیگر دولت‌های افغانستان مواجه بوده است.
هیدر بار گفته است که برای دستیابی افغانستان به توسعه اقتصادی و آینده روشن‌تر، آموزش یک عنصر اساسی است و بنابراین، حملات اخیر چنین امیدهایی را بیشتر از همیشه دورتر می‌کند.
به گفته او، طالبان باید در مورد این حملات تحقیق معتبر و شفاف انجام داده و به نقض حق آموزش در افغانستان پایان دهند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*