خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / تجلیل از جشن دیوالی در افغانستان

تجلیل از جشن دیوالی در افغانستان

کابل/۳عقرب/فرهنگستان
جشن دیوالی و مراسم آن در افغانستان ام‌سال در میان مردم هندوها و سیک‌ها کمرنگ‌تر از سال‌های گذشته تجلیل شد.
به گفته اقلیت سیک‌ها و هندو های افغانستان٬ در جریان یک سال گذشته صد ها تن از سیک ها و هندو ها به دلیل مشکلات امنیتی٬ افغانستان را ترک کرده و کسانی هم که در افغانستان باقی مانده اند٬ تمایلی برگزاری با شکوه این مراسم را ندارند.
من موهن سنگهـ استالفی، یکی از باشندگان کابل می‌گوید، بزرگداشت از مراسم دیوالی امسال رنگ و بوی سال‌های پیش را نداشت.
او گفت:«ما امسال بخاطری کمرنگ تجلیل کردیم که کدام سر و صدا نشود و کدام مشکل پیش نه آید و دیگر نفرهم کم بود تنها در درمسال شمع روشن کردیم و چند نفری که بودیم خوشی را همان جا تجلیل کردیم.»
این در حالی است که در یک سال اخیر بیشتر هندوها و سیک‌های افغان به دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرده و راهی کشورهای دیگر از جمله هند شده‌اند.
وقوع چندین رویداد حمله به سیک ها در سال های اخیر و به ویژه حمله اخیر به درمسال کارته پروان در کابل٬ تعداد زیادی از سیک ها و هندو های افغانستان را واداشت تا کشور را ترک کنند.
گورمن سنگهـ، یکی از هندوهای افغان در هند در مورد بزرگداشت از دیوالی در بیرون از کشور چنین گفت:«ما دیوالی را در هند بزرگداشت کردیم، اما مسافری بسیار سخت است، وطن و جایداد که به یاد ما می‌آید برای ما سخت تمام می‌شود.»
۲۴ اکتوبر همه سال برابر است با روز جشن دیوالی که از سوی هندوها و سیک‌ها در کشورهای مختلف جهان از آن بزرگداشت به عمل آمد.
به اساس باور ها و اعتقادات هندو مذهب ها، این جشن نمادی از پیروزی خیر بر شر (نور بر ظلمت) و از بزرگترین جشن‌های مذهبی و سنتی هندوها است که برای پنج روز برگزار می‌شود.
دیوالی با نواختن موسیقی، آتش بازی و شمع افروزی جشن گرفته می‌شود. جشن نور به اساس تقویم هندوها در میانۀ خزان با رؤیت ماه نو بزرگداشت می‌شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*