خانه / خبرها / تاکید روسای جمهوری ترکیه و روسیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه

تاکید روسای جمهوری ترکیه و روسیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه

تاکید روسای جمهوری ترکیه و روسیه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه!

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه دیشب پس از دیدار در آنقره و در نشست خبری مشترک بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه تاکید کردند.
رییس جمهوری ترکیه در این نشست گفت: ترکیه و روسیه بر ادامه همکاری های نزدیک و اراده مشترک خود بر حل مساله سوریه از راه های سیاسی اتفاق نظر و تاکید دارند و درباره مسائل منطقه‌ای از جمله حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه هم عقیده هستیم.
رجب طیب اردوغان همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را مغایر قانون اساسی این کشور و قوانین بین المللی عنوان کرد و با شکننده خواندن وضعیت منطقه در روزهای اخیر افزود: متاسفانه مقامات اقلیم کردستان عراق با وجود تمام هشدارهای دوستانه، اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شدند.
وی واکنش جامعه جهانی را در راستای حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق مهم دانست و اظهار کرد: ضرورت دارد که از انجام اشتباهات بدتر توسط اقلیم کردستان جلوگیری کنیم.
اردوغان با بیان اینکه دیدار با ولادیمیر پوتین از هر لحاظ سازنده بوده است، تاکید کرد: مصمم هستیم تا از این به بعد بررسی تحولات را با دوستان به شکل نزدیک تر، چه از طریق تلفن و چه از طریق نمایندگان ویژه خود ادامه دهیم.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از رشد ۲۲ درصدی حجم تجارت بین دو کشور در هفت ماه سال جاری و افزایش قابل توجه تعداد گردشگران روسی در ترکیه گفت: در خصوص برخورداری هر دو کشور از ظرفیت های لازم برای افزایش بیشتر مبادلات اقتصادی توافق داریم و امیدوارم که به هدف خود مبنی بر دستیابی به حجم مبادلات تجاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار دست یابیم.
رئیس جمهوری روسیه نیز ایجاد مناطق عاری از درگیری در سوریه را دستاورد مهمی عنوان کرد و گفت: ایجاد مناطق عاری از درگیری در سوریه به رغم دشوار بودن امکان تحقق ایجاد این مناطق، به روند مذاکرات در ژنو شتاب بخشیده است.
ولادیمیر پوتین با اشاره به ارزیابی اقدامات هماهنگ در خصوص حل بحران سوریه در گفتگوی خود با اردوغان، از تلاش دو کشور برای ایجاد شرایط تحقق مناطق عاری از درگیری مطابق آنچه پیشتر در اجلاس آستانه توافق شد، خبر داد.
پوتین افزود: موضوع این توافق در دیدار با رئیس جمهوری ترکیه در شهر سوچی روسیه مطرح شد و تحقق این مساله هم برای گروه های مخالف و هم کشورهای ضامن یعنی ترکیه، ایران و روسیه واقعا سخت بود ولی به رغم همه سختی ها، دستاورد مهمی کسب کردیم.
وی در ادامه با اشاره به بهبود شرایط بازگشت شهروندان سوریه به خانه های خود بیان کرد: با ایجاد شرایط برای مناطق بدون درگیری، گفتگوهای صلح ژنو که زیر نظر سازمان ملل انجام میشود، شتاب بیشتری گرفته است.
پوتین درباره همه پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز گفت: ما بر موضع گیری اولیه خود نسبت به این همه پرسی که در بیانیه وزارت خارجه نیز منتقل شد، تاکید کردیم.
در این مذاکرات توافق شد که همکاری های نظامی، اطلاعاتی وزرای خارجه دو کشور به شکل موثرتر ادامه یابد.
پوتین در خصوص روابط تجارتی روسیه و ترکیه نیز اظهار کرد: بعد از کاهش این روابط در سال گذشته، حجم مناسبات در سال جاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته و تعداد گردشگران روسی که از ترکیه دیدن کرده اند، با ۱۱ برابر رشد به ۲.۵ میلیون نفر رسیده است و این پیشرفت در سایه توافق با اردوغان در ماه مارچ در مسکو حاصل شد.
وی افزود: دو کشور در زمینه انرژی و در اجرای پروژه‌های خط لوله “جریان ترک” و “نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو” همکاری دارند که این همکاری در این مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و اجرای این پروژه ها به موقع و طبق برنامه پیش می رود و واحد اول نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو را به زودی راه‌اندازی میکنیم.
پوتین با تاکید بر ادامه تلاش‌ برای رفع موانع روابط تجارتی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور بیان کرد: تمام محدودیت‌ها در زمینه کشاورزی در نتیجه همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌ها و مؤسسات مرتبط رفع شده و میزان واردات محصولات کشاورزی از ترکیه به روسیه در نیمه اول سال جاری ۵۸.۷ درصد افزایش یافته است.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۹ سپتمبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*