خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بیست سال پس از ۱۱ سپتامبر؛ ماموریت ایالات متحده در افغانستان رسما به پایان رسید

بیست سال پس از ۱۱ سپتامبر؛ ماموریت ایالات متحده در افغانستان رسما به پایان رسید

کابل/۲۰سنبله/فرهنگستان
در کنار انتقادها از حضور بیست ساله امریکا در افغانستان، حملات ۱۱سپتامبر و برگزاری نشست بن سر آغاز تحولات بزرگ در بخش‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان شد.
ورود امریکا به افغانستان و پایان حکومت طالبان هرچند پایان جنگ و ناآرامی در کشور نبود، اما افغانستان پس از حمله‌های یازده‌هم سپتامبر با توافق‌ نظر جهانی و پشتیبانی بین‌المللی به تحولات عظیمی دست یافت.
برگزاری نخسستین انتخابات سرتاسری در کشور، ایجاد نخستین حکومت انتخابی در افغانستان، برگزاری لویه‌ جرگه‌های اضطراری، تشکیل شورای ملی، و تشکیل ارتش و پولیس منظم با تشکیل بیش از ۳۰۰ هزار سرباز از دستاوردهای گفته می‌شوند که در بیست سال پسین افغانستان به آن دست یافته است.
در بیست سال پسین چهار انتخابات سراسری در افغانستان برگزار شده است که در سال ۱۳۸۳هجری خورشیدی، در نتیجه‌ی نخستین انتخابات حامد کرزی هم‌چون نخستین رییس جمهور در نتیجه آرای مردم در افغانستان تعیین شد و به این ترتیب، مردم افغانستان برای نخستن بار توانستند به عنوان کاندید و رای‌دهنده در انتخابات شرکت کنند.
سید حکیم کمال، آگاه روابط بین الملل می‌گوید: «افغانستان پس از یازدهم سپتامبر محراق توجه‌ی کشورهای جهان شد و روابط خود را با کشورهای امریکایی و اروپایی برقرار کرد و در زمینه‌ی استراتیژیک جایگاه شناخته شده را دریافت.»
ایجاد وزارت امور زنان زمینه‌ی رشد زنان و کار برای بالا بردن توانایی زنان از طریق نهاد‌های داخلی و بین‌المللی را فراهم کرد و زنان تواستند در رسانه‌ها ظاهر شوند و در مقام‌های بلند حکومتی و در پارلمان نیز حضور یابند.
شکریه بارکزی، عضو پشین مجلس نماینده‌گان، گفت: «زنان در همه عرصه‌ها رشد کردند و توانستند به آنچه حقوق شان است دست پیدا کنند و این یک تحول تازه به مردم افغانستان بوده است.»
تصویب قانون اساسی، آغاز فعالیت بیش از یک هزار رسانه دیداریی، شنیداری، چاپی و الکترونیک، توشیع قانون رسانه‌های همگانی، روی کار آمدن ۱۰۰حزب سیاسی، ایجاد مرکزهای درمانی و تشکیل نهادهای مدنی و حقوق بشری از دستاوردهای بیست سال پسین شمرده می‌شوند.
وحیده فیضی، مدیر بخش جندر کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران، گفت: «یازدهم سپتمبر تحول خوب به رسانه‌ها بود. رسانه‌ها به فعالیت آغاز کرد و مهم این که زنان به رسانه‌ها ظاهر شده‌اند و حالا این دست آورد در آستانه خطر قرار گرفته که ما نگران هستیم.»
ماموریت ایالات متحده در افغانستان رسما به پایان رسیده و دست آورد‌های دو دهه گذشته با سرنوشت ناروشنی روبرو است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*