خانه / خبرها / بیانیه تلویزیونی حسن روحانی درباره خروج آمریکا از برجام

بیانیه تلویزیونی حسن روحانی درباره خروج آمریکا از برجام

بیانیه  تلویزیونی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران درباره خروج آمریکا از برجام !

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سه شنبه شب درگفتگوی تلویزیونیحسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سه شنبه شب درگفت وگوی تلویزیونی با مردم طی سخنانی در واکنش به خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، اظهار کرد: همان سخنی که از ۴۰ سال پیش آن را تکرار کرده و همچنان تکرار میکنیم، اتفاق افتاد و آن اینکه کشور ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده و آمریکا کشوری است که هیچگاه به تعهداتش پایبند نبوده است.
روحانی افزود: تاریخ به خوبی شاهد این بوده است که آمریکا نسبت به ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های منطقه همواره رفتار خصمانه‌ای داشته است. از کودتا علیه دولت قانونی مصدق گرفته تا مداخلات شان در حمایت از صدام و رژیم گذشته ایران و سرنگونی طیاره مسافربری و کشتن انسان‌های بیگناه توسط ناو آمریکایی.
وی همچنین به اقدامات آمریکا علیه مردم افغانستان، عراق، یمن و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد.
روحانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند؛ این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است جز چند امضا و بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟
رئیس‌جمهور ایران گفت: ملت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده است اما امروز شاهدیم که کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمیگذارد چه کسی است.
وی با تاکید بر اینکه برجام توافق بین‌المللی ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد از این توافق خارج میشود، افزود: برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی بوده؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.
روحانی افزود: قبل از برجام هم آقای ترامپ از تعهد مهم و مفید پاریس که برای محیط زیست بود خارج شود، توافقات دیگری نیز مثل توافقات تجاری بود که از آن خارج شد بنابراین این امر سابقه‌دار است.
رئیس‌جمهور ایران با اشاره به حمایت‌های صدراعظم اسرائیل از موضع اخیر ترامپ مبنی بر خروج از برجام، خاطرنشان کرد: مردم ما در همین دقایق شاهد بودند تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد رژیم نامشروع صهیونیستی بود، همان رژیمی که دانشمندان هسته‌ای ما را به شهادت رساند و رژیمی که روزی نیست که در تاریخ سیاسی و زندگی‌اش ظلم و جنایت علیه مردم منطقه به ویژه ملت بزرگ فلسطین نباشد.
روحانی تاکید کرد: از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام میدهیم، اظهار کرد: اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام میتوانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، علیرغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما میتوانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفتگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند.
روحانی تاکید کرد: مردم هیچگونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند. ما از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین‌المللی و از جمله برجام نیست و تصمیم‌های لازم را برای مسائل اقتصادی اتخاذ کردیم که سیاست جدید ارزی‌مان یکی از همین تصمیمات بود.
رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه با برجام بدون آمریکا هم مردم ما شاهد خواهند بود که ارز کشور تامین میشود و کالاهای مورد نیاز نیز به دست آنان می‌رسد، اظهار کرد: مردم ما هیچ‌ نگرانی‌ای نداشته باشند. امشب ملت ما مصمم‌تر و متحدتر از گذشته است و کار ترامپ نیز یک جنگ روانی و یک فشار اقتصادی بود که نخواهیم گذاشت که او در این موضوع موفق شود.
وی تصریح کرد: تاریخ نشان خواهد داد که ما همانطور که پیش از این نیز در برابر توطئه‌های دشمنان‌مان پیروز بوده‌ایم در این مورد هم پیروز خواهیم شد.
رئیس‌جمهور ایران با تاکید بر اینکه به سازمان انرژی اتمی دستور داده است که در صورت نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کند، اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این تصمیم چند هفته صبر میکنیم و با کشورهایی که پای برجام را امضا کرده‌اند و به آن وفادار مانده‌اند، مذاکره میکنیم و در این مذاکره همه چیز بر مبنای منافع ملی ماست، اگر تضمین شود به ماندن در برجام ادامه خواهیم داد ولی اگر برجام تنها یک سندی شود که منافع ملی ایران در آن لحاظ نشده باشد آن وقت راه و تصمیم ما روشن خواهد بود.
روحانی در پایان گفت: مردم ما مشکلاتی در زندگی فردا، هفته بعد، امسال و سال‌های آینده به حول قوه الهی احساس نخواهند کرد و من امشب از یک سو ناراحت هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زعامت کسی شدند که حیثیت آنها را زیر سوال برده است و از سویی خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان 

۱۰ می ۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*