خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / برگشت اجباری شش‌هزار مهاجر افغان از ایران

برگشت اجباری شش‌هزار مهاجر افغان از ایران

کابل/۶اسد/فرهنگستان
مسوولان در وزارت مهاجران و عودت کنندگان می‌گوید که در یک هفته اخیر نزدیک به شش هزار مهاجر افغان از ایران اخراج شده اند.
به گفته آنان، از ایران و برخی از کشورهای دیگر خواسته شده است تا تمامی حقوق مهاجران را در نظر بگیرند و مشکلات آنان را حل کنند.
محمد ارسلاح خروټی، معین وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان، گفت: «مشکلات که آنجا به مهاجرین پيش آمده، ما از ممالک که آنها آنجا زندگی می‌کنند، به خصوص در ایران، ما همیشه از آنها خواستیم که حقوق اسلامی و بین‌المللی که برای مهاجرین تعین شده، را در نظر بگیرد.»
نورمحمد، مهاجر اخراج شده از ایران، گفت: «من دو بار رفتم به ایران و هر دو بار رد مرز شدم. بخاطر ناچاری میروم، اینجا روزگار ما خوب نمی‌شود.»
مشکلات اقتصادی یکی از علت‌هایی گفته شده است که بسیاری از جوانان مجبور به ترک کشور می‌شوند.
عبدالسمیع، باشنده ولایت کاپیسا، گفت: «بخاطر مشکلات اقتصادی است. بیکاری در اوج اش است. فارغ التحصیل صنف شانزده می‌باشم. در مملکت ما کار نیست می‌خواهم که برویم به کشور دیگر.»
با آنکه روند خراج مهاجران افغان از ایران افزایش یافته است، اما روزانه ده‌ها جوان از راه‌های قاچاق به ایران می‌روند. نور محمد جوانی است که پس از دو بار اخراج شدن، برای سومین بار تصمیم گرفته است به ایران برود.
کارشناسان امور مهاجران از دولت ایران و سازمان‌های دفاع از پناهجویان می‌خواهند تا جلو اخراج پناهجویان افغان از ایران را بگیرند.
آصفه ستانکزی، کارشناس امور مهاجرت، در این پیوند می‌گوید: «بعد از طرح سر شماری مهاجران فاقد مدرک در ایران، روند اخراج اجباری مجدداً آغاز شده است که این پروسه بر عدم وجود ظرفیت برای پذیرش مهاجرین جدید در ایران ادامه دار خواهد بود.»
بر بنیاد آمارهای وزارت امور مهاجران، علاوه بر ایران، ۶۶ خانواده در یک هفته گذشته از پاکستان نیز به افغانستان بازگشته اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*