خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / برگزاری برنامه شعرخوانی شاعران آواره‌ی کابل در پاکستان

برگزاری برنامه شعرخوانی شاعران آواره‌ی کابل در پاکستان

کابل/۱۰قوس/فرهنگستان
شماری از شاعران آواره‌ی کابل  و شاعران پاکستانی در برنامه شب شعر پاییزی در کویته پاکستان تازه‌ترین شعرهای پاییزی خود را به دکلمه گرفتند و هنرمندان، موسیقی زنده اجرا کردند.
هدف از برگزاری این برنامه ترویج فرهنگ شعر و ادبیات در میان جوانان ساکن در کویته و تشویق شاعران چیره‌دست و نویسندگان پرتلاش خوانده شده است.
جمشید ناصری مدیر کافه گندم و یکی از برگزارکنندگان این برنامه ادبی، می‌گوید: «این شب شعر از سوی شمار زیادی از شاعران، هنرمندان و فرهنگیان ساکن در کویته مورد استقبال قرار گرفته است.»
به گفته‌ی وی شمار زیادی از شاعران و هنرمندان پاکستانی نیز در این برنامه حضور یافته و سرودها و آثار شان را به خوانش گرفتند.
این شب شعر در حالی برگزار می شود که بسیاری از انجمن‌های فرهنگی در افغانستان از فعالیت بازمانده و تعطیل شده‌اند.
سخی ظفری شاعر جوان کابلی و عضو انجمن ادبی جلگه در کابل که در این برنامه شب شعر پاییزی شرکت کرده بود، به فرهنگستان می‌گوید: «وقتی برای دومین‌بار دفتر انجمن ادبی ما را بستند دیگر امیدی به دوام فعالیت‌‌های ادبی و فرهنگی برایم نماند. بنابراین از افغانستان بیرون شدم. خطر بازداشت و شکنجه هم وجود داشت.»
او وضعیت انجمن‌های ادبی و برنامه‌های فرهنگی را نگران‌کننده خوانده می‌افزاید: «دیگر آن شور و شوق و تجمع برنامه‌های فرهنگی نیست، چون زمینه‌اش نیست. وقتی زمینه را بسته‌اند چطور می‌توان برنامه‌ برگزار کرد. شاعر وقتی حتا نمی‌تواند نان شب و روزش را دربیاورد با چه امیدی به برنامه‌های ادبی رو بیاورد.»
او می گوید:«تعداد کمی هم که در داخل اند، وضعیت چندان مساعدی ندارند. اکثریت مهر سکوت بر لب زده‌اند و مجبورند. اگر اعتراض به وضعیت کنند خطر در بیخ گوش‌شان هست.»
بنا به گفته‌ی ظفری تحولات اخیر، شعر را نیز دچار دگرگونی محتوایی کرده است. وی می‌افزاید: «شاعرانی که بیرون از افغانستان‌اند بیشتر معترض ظاهر شده‌اند و وضعیت را به چالش می‌کشند، این برخورد گاهی به جنبه هنری شعر صدمه می‌زند و شعر را به شعار نزدیک می‌کند اما چاره‌ی دیگری نیست. محتوای دیگری که بیشتر در شعر شاعران دیده می‌شود نستالژی است‌. یاد و افسوس بر دستاوردها و امیدهای بیست‌ساله که یک‌شبه نابود شدند.»
اسمایل لشکری شاعر و باشندگی شهر کابل نیز نسبت به وضعیت فعلی فعالیت‌های فرهنگی در کابل ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید:«به تناسب سال‌های گذشته، به کلی کم‌رنگ است.»
اما او می‌افزاید: «با آن هم عده‌ای از جوانان در گوشه و کنار کابل تلاش می‌نمایند تا با برگزاری برنامه‌های نقد و شعرخوانی و گرامی‌داشت از شخصیت‌های بزرگ ادبی و فرهنگی، وضعیت ادبی را در کابل امیدوارکننده جلوه دهند و نگذارند تا چرخ شعر و ادبیات ایستاده شود و چراغ نیمه‌روشن ادب به خاموشی بگراید.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*