خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بحران گرسنگی در افغانستان؛ مردم کابل برای نان کمکی صف می‌کشند

بحران گرسنگی در افغانستان؛ مردم کابل برای نان کمکی صف می‌کشند

کابل/۱۷دلو/فرهنگستان
با رکود اقتصادی و مسدود بودن دارایی های افغانستان، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به دلیل کمبود مواد غذایی در جاده های کابل برای دریافت کمک‌ها صف بسته‌اند.
این باشندگان با شکایت از توزیع ناعادلانه کمک های جامعه جهانی به نیازمندان می گویند که این کمک به افراد واقعاً نیازمند نمی‌رسند،  بلکه بیشتر این کمک ها توسط افراد طالبان و وکیلان گذر حیف و میل می شوند.
شهروندان کابل از طالبان و کشورهای کمک کننده می‌خواهند که برای توزیع کمک ها از دقت بیشتر کار گیرند وبه کسانی  نیازمندان واقعی توجه کرده و کمک کنند؛ نه وکیلان گذر و افراد که وابسته به گروه طالبان هستند.
یعقوب یکی از نیامندان درکابل می گوید؛ چند ماه می شود که بیکار بوده و با مشکلات اقتصادی شدید مواجه است اما هیچ نوع کمک از سوی هیچ نهادی دریافت نکرده است.
یعقوب گفت: « از زمانی که کمک ها آمده هیچ باری هم  به ما کمک نشده و فعلاً در منطقه خود ما ده خانواده داریم که در وضعیت تلف شدن قرار دارند. این خانواده ها به شدت فقیر اند و مردم محل نیز خود با تنگدست بوده و توانایی کمک به این ده خانواده را ندارند.»
هرچند طالبان از توزیع عادلانه کمک های جامعه جهانی به نیازمندان در داخل افغانستان خبر می‌دهند اما نادر جلالی، باشنده دیگر کابل می‌گوید که بارها برای دریافت کمک به سازمان های امدادی و ادارات دولتی مراجعه کرده است اما هیچ کس به داد وی نرسیده اند.
این باشنده کابل با شکایت از روند توزیع کمک ها می‌گوید: «یک پسرم با دولت کار می کرد که با سقوط حکومت او هم بیکار شد. من اکنون یک غرفه کفاشی دارم و روزانه ۵۰ الی ۱۵۰ افغانی درآمد دارم.  ده نفر اعضای خانواده من هستند که من تنها نان آور آنها هستم»
شکایت از روند کمک رسانی مورد تازه ای نیست. قبل از این باشندگان ولایت بادغیس نیز پس از زلزله که در آن ولایت صورت گرفت از مدیریت کمک ها به نیازمندان شکایت داشتند و طالبان را متهم به کم کاری در امرامداد رسانی کرده بودند.
بشیر باشنده کابل می گوید: «من به نمایندگی از ۱۵۰ خانه فقیر که نیازمند کمک هستند به همه ادارات برای دریافت کمک مراجعه کرده ام اما دست خالی برگشته ام و معلوم نیست که چه کس این کمک ها را دریافت می کنند.»
با به قدرت رسیدن طالبان اقتصاد افغانستان با فروپاشی مواجه  گردیده است. سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است که بیش از نیم جمعیت افغانستان را ناامنی شدید غذایی تهدید می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*