خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بازگشایی مکتب‌های دخترانه در مرکز ولایت غور

بازگشایی مکتب‌های دخترانه در مرکز ولایت غور

کابل/۲۶عقرب/فرهنگستان
پس از ماه‌ها انتظار مکتب‌های دخترانه در مرکز ولایت غور به روی دانش‌ آموزان صنف‌های هفتم تا دوزادهم باز شده اند.
شورای شهر فیروزکوه و مسوولان مکتب‌های دخترانه با هماهنگی ریاست معارف ولایت غور زمینه رفتن دختران را به مکتب‌ها فراهم ساخته اند.
سلطان احمد، رییس شورای شهر فیروزکوه گفت: «به توافق رسیدیم که مکتب‌ها در مرکز و ولسوالی‌ها باز شوند. خوشبختانه رییس صاحب و معارف هم گفته اند که هرچی مردم بخواهند، از سوی ما مشکل وجود ندارد.»
دختران در غور از بهر باز شدن دروازه‌های مکتب‌ها به روی شان شادمان استند و از طالبان می‌خواهند که زمینه آموزش را برای همه دختران افغانستان فراهم سازد.
ستاره، دانش‌آموز در مرکز ولایت غور گفت: «ازین‌که مکتب‌های ما بسته بود، خسته شده بودیم. امیدوار استیم که دیگر مکتب‌ها بسته نشوند تا درس بخوانیم و آینده خود را بسازیم.»
فرشته، دانش‌آموز گفت: «از شروع دوباره مکتب‌ها خرسند استیم و امیدواریم که در بقیه شهرها و ولسوالی‌ها هم‌چنان مکتب‌ها باز شوند و باردیگر بسته نشوند.»
در حال حاضر، دروازه‌های مکتب‌های متوسطه و لیسه مکتب‌های دخترانه تنها در شهر فیروزکوه فعال شده است و در ولسوالی‌های این ولایت، دانش‌آموزان صنف‌های هفتم تا دوازدهم به مکتب رفته نمی‌توانند.
حبیب وحدت، فعال جامعه مدنی در غور گفت: «خوشبختانه مکتب‌ها به روی خانم باز می‌شود، اگر این قشر جامعه از سواد و آموزش محروم شوند، در حقیقت، فرزندان آن جامعه آینده روشن نخواهد داشت.»
در حوزه غرب کشور، تنها در ولایت‌های هرات و غور مکتب‌های دخترانه به روی دانش‌آموزان صنف‌های هفتم تا دوازدهم باز استند، تاهنوز روشن نیست که در سایر ولایت‌ها چه زمانی مکتب‌ها به روی دختران باز خواهند شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*