خانه / خبرها / ایران برای طالبان پشتیبانی لوژستیکی فراهم میکند
epa05118596 U.S. Vice President Joe Biden (R) gestures as he is flanked by US Ambassador to Turkey John R. Bass (L) during their meeting with representatives of civil society in Istanbul, Turkey, January 22, 2016. EPA/MURAD SEZER / POOL

ایران برای طالبان پشتیبانی لوژستیکی فراهم میکند

سفیر آمریکا در کابل: ایران برای طالبان پشتیبانی لوژستیکی فراهم میکند!

جان بس، سفیر آمریکا در کابل میگوید ایران از طریق سپاه پاسداران به گروه طالبان در افغانستان پشتیبانی لوژستیکی فراهم میکند.
جان بس در گفتگوی اختصاصی با ضیا شهریار، خبرنگار “بی‌بی‌سی” در کابل، گفت که نشانه‌های دیده میشود که دولت ایران در سطوح مختلف از طالبان در افغانستان حمایت میکند و هشدار داد این جنگ میتواند مرزهای شرقی ایران را ناامن بسازد.
جان بس گفت: “آنچه من میدانم این است که ایران به طالبان پشتیبانی لوژستیکی فراهم میکند. البته این پشتیبانی یک مقدار پیچیده است، بخصوص که سپاه پاسداران ایران در آن دخیل است. برای ما مشکل است بدانیم چرا ایران دامن زدن به جنگ در افغانستان را به سود خود می‌بیند، جنگی که می‌تواند مرزهای شرقی ایران را ناامن بسازد.”
سفیر آمریکا در کابل میگوید ایران در ۵ سال گذشته مشغول ایجاد بی‌ثباتی و دامن زدن تنش‌های فرقه‌ای در شمار زیادی از کشورهای خاورمیانه بوده و از نظر آمریکا این اقدامات خلاف منافع جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه است.
جان بس در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته با وجود اختلافات میان آمریکا و ایران در دیگر مناطق جهان، دو کشور روی افغانستان دیدگاه‌های مشترک داشتند و حالا چه اتفاق افتاده، گفت: “با توجه به حضور نمایندگان هردو کشور در کنفرانس صلح کابل و اعلام حمایت آنها از پیشنهادات صلح رئیس جمهور غنی به طالبان، به نظر می‌رسد که منافع مشترکی برای پایان جنگ در افغانستان میان دو کشور وجود دارد ولی صادقانه بگویم این یکی از نکات حیرت آور در مورد تصامیم ایران است که از یک سو از روند صلح اعلام حمایت میکند و از سوی دیگر از طالبان حمایت میکند.”
مقامات ایران همواره حمایت از گروه طالبان را رد کرده و گفته‌اند که تنها تماس‌های محدودی با این گروه دارند که هدف آن مطلع بودن از وضعیت در افغانستان است.
در ماه‌های اخیر ادعاهای در سطوح بلند در افغانستان مطرح شده که آمریکا به نحوی در تقویت و گسترش گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نقش دارد.
شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان نیز ادعاها را دست به دست کرده‌اند تا حدی که سفیر آمریکا اخیرا مجبور شد صریحا در توییتر بنویسد که “ما به هیچ صورت از داعش در افغانستان حمایت نمیکنیم و با همقطاران افغان خود متعهد به ریشه‌کن ساختن داعش هستیم.”
جان بس در پاسخ به این سوال که چرا مجبور شد به این ادعاها واکنش نشان دهد، گفت: “برای من خنده‌آور است که هر دو دولت (ایران و روسیه) به نحوی ادعا دارند که آمریکا مسئول ظهور داعش در افغانستان، سوریه یا شمال عراق است، در حالیکه نمونه‌گیری ساده از اعضای داعش نشان میدهد که بسیاری از آنها گذرنامه‌های روسی دارند. چگونه این همه چچنی‌ و دیگر شهروندان روسی خود را به عراق و سوریه رسانده‌اند.”
جان بس گفت که کشورش مثل روسیه نگران راه یافتن جنگجویان داعش به افغانستان است و به همین دلیل با کشورهای ترکیه و حوزه خلیج فارس از نزدیک کار میکند تا به این جنگجویان اجازه داده نشود از جبهات عراق و سوریه راه خود را به سوی افغانستان باز کنند.
سفیر آمریکا در افغانستان گفت که در شش ماه گذشته دولت ترامپ تاکید داشته که اگر پاکستان در مواجهه با طالبان و شبکه حقانی در افغانستان با آمریکا همکاری نکند، با پیامدهای آن روبرو میشود و کشورش همچنان متعهد است که دولت غیرنظامی و ارتش پاکستان را متقاعد به همکاری بسازد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۶٫۰۳٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*