خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / ایجاد مجتمع فرهنگی در زادگاه پدری امام ابوحنیفه

ایجاد مجتمع فرهنگی در زادگاه پدری امام ابوحنیفه

کابل/۴جوزا/فرهنگستان
حکومت افغانستان با ایجاد مجتمع فرهنگی و پژوهشی در زادگاۀ پدری امام ابوحنیفه شهر چاریکار ولایت پروان تصمیم دارد که توریزم مذهبی را در افغانستان رشد و انکشاف دهد.
وزارت اطلاعات و فرهنگ هدف ازاین تصمیم را حرمت‌گذاری به جایگاۀ امام ابوحنیفه و زمینه سازی به توسعۀ گردشگری مذهبی در کشور می‌داند.
امام ابوحنیفه یکی از شخصیت‌های بزرگ و نامی جهان اسلام است که در سال ۸۰ هجری قمری در شهر بغداد عراق به‌دنیا آمده‌است؛ اما زادگاۀ پدری‌ او ساحۀ خواجه سیاران در شهر چاریکار ولایت پروان است.
ابو حنیفه بنیان‌گذار مذهب حنفی، یکی از مذهب‌های چهارگانه اهل سنت است که به‌عنوان یکی از اثرگذارترین و ماندگارترین شخصیت‌های علمی در تاریخ اسلام و به‌ ویژه در این حوزه تمدنی، شناخته می‌شود.
عبدالبشیر حکیمی، معین گردشگری، مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید: ” کوشش می‌کنیم که گردشگران مذهبی را در افغانستان جذب کنیم. ولایت پروان از ولایت‌های بسیار مهم افغانستان است که جاهای باستانی و طبیعی بسیار خوب دارد. به ویژه زادگاه امام ابوحنیفه جایی است که گردشگران مذهبی دنیا علاقمند دیدن اینجا استند.”
او افزود: “اکنون معینت گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ تصمیم دارد که زمینۀ بازدید از این محل را برای گردشگران مذهبی فراهم بسازد.”
محمدرستم رستم‌زاده، رییس اطلاعات و فرهنگ پروان می‌گوید: “دولت جمهوری اسلامی افغانستان طبق برنامۀ خاص فرهنگی، اجتماعی و توجه خاصی که در امور دینی دارد، می‌خواهد روستای خواجه سیاران شهر چاریکار، زادۀ پدری امام ابوحنیفه، مجتمع فرهنگی و پژوهشی امام اعظم رحمت‌الله علیه را ایجاد کند.”

افغانستان جغرافیای‌که یک موزیم بدون سقف یاد می‌شود، در کنار جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و تفریحی، دارای جاذبه‌های گردشگری مذهبی نیز است و اکنون حکومت برای زنده ساختن آن در حال برنامه ریزی است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*