خانه / خانواده / زنان / اهدای جایزه «سیمون وی» به حبیبه سرابی

اهدای جایزه «سیمون وی» به حبیبه سرابی

کابل/۱۸حوت/فرهنگستان
سفیر فرانسه در کابل از اهدای جایزه «سیمون وی برای زنان» به حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و والی پیشین بامیان خبر داده است.
دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل در پیامی روز )دوشنبه، ۱۸ حوت) سرابی را از زنان شجاع افغان توصیف کرده و گفته است که او زندگی خود را برای تساوی جنسیتی و نهادینه‌شدن دموکراسی در افغانستان وقف کرده است.
این جایزه توسط ژان – ایوو لودریان، وزیر اروپا و امور خارجه جمهوری فرانسه، به حبیبه سرابی اهدا می‌شود.
حبیبه سرابی از اولین والیان زن در افغانستان است. او در حال حاضر عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت با طالبان است و رهبری وزارت امور زنان را نیز در کارنامه خود دارد.
دیوید مارتینون گفته است که حبیبه سرابی اکنون در خط مقدم مذاکرات قرار دارد و صلح بدون حضور زنان تأمین نخواهد شد.
سفیر فرانسه در کابل هم‌زمان با اعلام اهدای «سیمون وی برای زنان» به حبیبه سرابی گفته است که حقوق زنان در معرض تهدید است و بسیاری‌ها هنوز هم مخالف حضور زنان در مقام‌های حکومتی هستند و تروریستان زنان را به خاطر کار در حکومت و یا حضور در جامعه مدنی هدف قرار می‌دهند.
سیمون وی، وکیل و سیاستمدار فرانسوی و از چهره‌های مدافع حقوق زنان و بازمانده اردوگاه آشویتس بود. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به سمت وزارت بهداشت فرانسه منصوب شد و از حق سقط جنین در این کشور دفاع کرد. با تلاش‌های او حق سقط جنین بدون ارائه‌ی دلایل پزشکی، در سال ۱۹۷۵ به تصویب رسید و به نام قانون او معروف شد.
دیوید مارتینون در این پیام گفته است: «ما امروز، روز جهانی زنان را درحالی تجلیل می‌کنیم که حقوق زنان افغانستان در معرض تهدید است. مانند بسیاری از دست‌آوردهای دموکراتیک دیگر، افغان‌ها این حقوق را با قربانی بسیار سنگین و بهای گزاف در قالب جمهوری اسلامی به‌دست آورده‌اند.»
به گفته‌ی سفیر فرانسه، بسیاری‌ها هنوز نمی‌پذیرند که زنان افغان در مقام‌های حکومتی حضور و در زندگی اجتماعی سهم فعال داشته باشند. او تأکید کرده است که تروریستان زنان را به‌خاطر موقف‌شان در حکومت و یا حضورشان در جامعه مدنی هدف قرار می‌دهند.
مارتینون افزوده است که فرانسه کشتارهای «هراس‌افگنانه»ی قاضیان زن، خبرنگاران زن، فعالان مدنی زن، داکتران زن و دیگر زنان را محکوم می‌کند. او در عین حال گفته است که بدون مشارکت کامل زنان صلح پایدار در افغانستان تأمین نخواهد شد.
از سوی هم، سفیر فرانسه گفته است که به‌زودی یک ایستگاه رادیویی زیر نام «رادیو بیگم» در افغانستان به فعالیت آغاز می‌کند که در راستای تقویت نقش زنان در جامعه‌ی این کشور کار خواهد کرد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*