خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / انتقاد هنرمندان از بی‌توجهی حکومت به هنر افغانستان

انتقاد هنرمندان از بی‌توجهی حکومت به هنر افغانستان

کابل/۲۶حمل/فرهنگستان
شماری از هنرمندان افغانستان در روز جهانی هنر، از بی‌توجهی‌ حکومت و نهادهای مسؤول به هنر در افغانستان انتقاد می‌کنند.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل دوسال پیش پانزدهم ماه اپریل را روزجهانی هنر نام‌گزاری کرد.
لطیف اشراق هنرمند نقاشی از بی‌توجهی به هنردر افغانستان نگران است و می‌گوید که عدم حمایت مالی و معنوی از هنر و هندمند در افغانستان، باعث شده‌است که آفریده‌های هنرمندان افغانستان نتوانند با اثرهای هنرمندان بیرونی رقابت کنند.
او می‌افزاید: «با کشورهای دیگر جهان نمی‌توانیم برابری کنیم چون کشورهای دیگر روی هنر و فرهنگ شان بسیار کار کرده‌اند و می‌کنند و هنرشان رشد کرده‌است و مکتب‌های هنری دارند.»
یونیسکو این روز را همچون یک جشن برای پیشرفت، توسعه و لذت‌بردن از هنر، نام گذاشته است. این سازمان باور دارد که هراندازه هنر در جهان پیشرفت و توسعه یابد دست‌یابی به یک جهانی آزاد و صلح‌آمیز بیشتر می‌شود.
لطیف اشراق در کارگاه هنری‌اش در کابل، نقاشی آموزش می‌دهد و در دنیای خودش به توسعه و پیشرفت هنر می‌پردازد.
اشراق به این بارو است؛هنر در یک جامعه زمانی به شکوه می‌رسد که قدر آن دانسته و حمایت شود.
او می‌گوید: «اکنون اینجا ما در کشور به‌نظر من جسته و گریخته روی هنر کار می‌کنیم و هرکس پراکنده کار می‌کند. انسجام نداریم و یک دیدگاه و فلسفه‌یی که جمعی جامعه ما باشد که هنر را جهت بدهد وجود ندارد.»
شریف سروری، از بازیگران تیاتر گفت که هنرهای هفت‌گانه چون موسیقی، هنرهای دستی، ترسیمی، ادبیات، معماری، رقص و هنرهای نمایشی چون سینما و تیاتر تا سه دهه پیش در کشور شگوفا بودند و از سوی مردم نیز سخت حمایت می‌شدند.
او افزود: «زمانی تیاتر ما به‌روز شده می‌تواند که به‌گونۀ مثال برای من که بیش از سی و هشت سال و نزدیک به چهل سال در تیاتر کار کرده‌ام دست‌کم برای من یک بورس مشاهداتی زمینۀ آن فراهم گردد که من بروم تیاترهای جهان را ببینم که از سبک‌ها و شیوه‌های تیاتر مدرن اندوخته بیایم که در بروز تیاتر ما کار بگیرم.»
هنرمندان افغانستان از حکومت و نهادهای مسوًول می‌خواهد که در راستای هنر توجه کنند، به باور آنان افغانستان می‌تواند استعدادهای فوق‌العاده‌یی را در بخش هنر به جهان معرفی کند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*