خانه / خبرها / افغانستان و ترکمنستان معاهدۀ استراتیژیک امضا کردند

افغانستان و ترکمنستان معاهدۀ استراتیژیک امضا کردند

افغانستان و ترکمنستان ‘معاهدۀ استراتیژیک’ امضا کردند :

پیمان مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط دو کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی امضا شد.
اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان سفر به ترکمنستان گفت که افغانستان و ترکمنستان نمونۀ همکاری و ایجاد طرح‌هایی اند که جنوب آسیا را به آسیای مرکزی و اروپا وصل میکند.
همچنان در جریان این سفر، هفت موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های فرهنگی، زیربنایی، مواصلات، تجارت و اقتصاد میان نمایندگان دو کشور امضا شده است.
این موافقتنامه‌ها عبارت اند از:
– یاداشت تفاهم در مورد ساختن خط آهن آقینه-اندخوی و سازماندهی انتقالات خط آهن در بندر تورغندی
– مبدل کردن خطوط آهن مرزی دو کشور به “محل عبور بین المللی خط آهن”
– موافقتنامۀ خدمات هوایی میان افغانستان و ترکمنستان، به شمول پروازهای مستقیم میان دو کشور و سایر تسهیلات هوانوردی دوجانبه
– موافقتنامۀ همکاری های متقابل گمرکی به منظور بهبود روند انتقال کالاها میان دوکشور، تضمین از تطبیق درست قوانین گمرکی، جلوگیری، تحقیق و مبارزه علیه تخطی گمرکی و سایر موضوعات مرتبط
– یادداشت تفاهم افزایش حجم صادرات انرژی از ترکمنستان به ولایت هرات
– تفاهمنامۀ توسعه همکاری‌ها در عرصه نفت و گاز میان دو کشور
– یادداشت تفاهم همکاری میان آرشیف ملی افغانستان و اکادمی علوم ترکمنستان جهت تقویت همکاری بین محققان و دانشمندان دو کشور
قربان‌قلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی، تجارتی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی میان افغانستان و ترکمنستان گفت که در راستای مبارزه با دهشت افگنی با رئیس جمهور غنی هم نظر است.
بردی محمدوف گفت که ترکمنستان خواستار حل صلح آمیز معضل افغانستان است و وعده سپرد که به عنوان یک کشور بی طرف آمادۀ هرگونه همکاری در این زمینه است.
رئیس جمهور ترکمنستان گفت که با تطبیق پروژه گاز تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال میدهد، ۱۲ هزار فرصت شغلی در افغانستان ایجاد میشود و افغانستان سالانه یک میلیارد دالر از آن منفعت خواهد برد.
بردی محمدوف افزود که هم اکنون شمار زیاد محصلان افغان در بخش های مختلف در ترکمنستان سرگرم تحصیل اند و افزود که در آینده فرصت های بیشتر تحصیلی برای محصلان افغان فراهم خواهد شد.
رئیس جمهور غنی نیز بر اهمیت پروژۀ تاپی تاکید کرد و گفت “تاپی یک پروژه نیست، بلکه اقدام متبکرانۀ جهانی است و یک دهلیزی میباشد که در آن گاز، تیل، فایبر نوری، ترانسپورت، خط آهن و برق نیز شامل می باشند.”
اشرف غنی همچنین گفت که در جریان سفرش به ترکمنستان، روی انجام بررسی ها برای تمدید خط آهن تورغندی به هرات نیز توافق صورت گرفته است.

میر احمد ” خواجه “

فرهنگستان ، ۲۱٫۰۲٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*