خانه / خانواده / اطفال / افغانستان دومین کشور بد برای کودکان

افغانستان دومین کشور بد برای کودکان

کابل/۲۷میزان/فرهگستان
رتبه‌بندی یک گروه مدافع حقوق بشر در هالند نشان می‌دهد که افغانستان پس از سیرالیون دومین کشور بدتر در میان ۱۸۵ کشور جهان برای کودکان است.
سازمان حقوق کودکان روز (چهارشنبه، ۲۷ میزان)، اعلام کرده است که ایسلند، سویدن و فنلند بهترین کشورها سیرالیون، افغانستان و چاد بدترین کشورها برای کودکان هستند.
این سازمان هشدار داده است که حدود یک میلیارد کودک به دلیل آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی در معرض خطر بسیار بالا قرار دارند.
فهرست سازمان حقوق کودکان در همکاری با دانشگاه اراسموس روتردام و براساس ارقام ارایه شده توسط آژانس‌های سازمان ملل تهیه شده است.
این فهرست نشان می‌دهد که حدود ۸۲۰ میلیون کودک (بیش از یک سوم کودکان جهان) هم‌اکنون در معرض امواج گرما قرار دارند.
سازمان حقوق کودکان گفته است که برای اولین بار در دو دهه گذشته، تعداد کودکان کار به ۱۶۰ میلیون تن رسیده است که این رقم افزایش ۸.۴ میلیونی در چهار سال گذشته را نشان می‌دهد.
به گفته این سازمان، کمبود آب بر ۹۲۰ میلیون کودک در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، در حالی که بیماری‌هایی مانند مالاریا و دانگ حدود ۶۰۰ میلیون کودک را تحت تأثیر قرار داده است.
مارک دولارت، بنیان‌گذار و رییس سازمان حقوق کودکان، گزارش امسال را برای نسل فعلی و آینده کودکان هشداردهنده توصیف کرده است.
او گفته است: «آب‌و‌هوای جهان به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات آینده و حقوق اساسی کودکان را تهدید می‌کند.»
به گفته دولارت، هیچ پیشرفت قابل‌ توجهی در استانداردهای زنده‌گی کودکان در دهه گذشته صورت نگرفته است.
شاخص حقوق کودکان که از سوی این سازمان هالندی ارایه می‌شود، اولین و تنها رتبه‌بندی‌ای است که نحوه رعایت حقوق کودکان را همه‌ ساله اندازه‌گیری می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*