خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / افغانستان بدترین کشور برای زنان در جهان
TOPSHOT - A women wearing a facemask peeks from a iron fence as they wait to receive free wheat from the government emergency committee during a government-imposed lockdown on the capital city as a preventive measure against the COVID-19 coronavirus, in Kabul on April 21, 2020. (Photo by WAKIL KOHSAR / AFP) (Photo by WAKIL KOHSAR/AFP via Getty Images)

افغانستان بدترین کشور برای زنان در جهان

کابل/۲۳سرطان/فرهنگستان
در یک رده بندی تازه از سوی مجمع جهانی اقتصاد، افغانستان در میان ۱۴۶ کشور به عنوان بدترین کشور برای زنان در جهان شناخته شده است.
این فهرست که بربنیاد دسترسی زنان به فرصت‌های برابر، اندازهٔ تبعیض و محدودیت‌های جنسیتی ساخته شده، محرومیت زنان از صحت، آموزش و کار را از علت‌های عقب‌گرد افغانستان از کشورهای دیگر گفته است.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که پخش کرده است، به نقش زنان در امور اجتماعی، سیاسی، آموزشی و بهداشتی در کشورهای گونه‌گون پرداخته است.
در این گزارش آمده است: «افغانستان از نگاه محدودیت‌ها بر زنان در بخش‌های شغل، آموزش و دسترسی به موارد بهداشتی درمیان کشورهای منطقه و جهان از نظر برابری جنسیتی تنها با دریافت ۴۴ اعشاریه ۵ درصد در پایین‌ترین سطح مساوات جنسیتی در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.»
زرقا یفتلی، مدافع حقوق زنان می‌گوید: «اگر این گونه محدودیت‌ها بر زنان ادامه یابد، نه تنها زنان از جامعه افغانستان به گونه‌ی کامل حذف می شود، بل ادامه این اوضاع بر جامعه جهانی  نیز تاثیر دارد.»
مریم معروف آروین، فعال حقوق زنان، گفت: «ما از طالبان انتظار داریم در این باره اقدام‌های تازه را از بهر تامین حقوق زنان و سهم آنان در حکومت بردارد.»
ثمره، تنها نان‌آور خانوداه‌اش، یکی از هزاران دختری‌است که با آمدن تحول در کشور کاراش را از دست داد و از بی‌سرنوشتی خوداش و بقیه زنان در آینده نگران است. ثمره، آموزگار، گفت: «محدودیت‌های زیادی وضع شده، از جمله نابرابری‌هاست، خانم‌ها حق دسترسی به آموزش را ندارند و از فعالیت‌های اجتماعی محروم استند.»
در گزارش این نهاد، کشورهای آیسلند، فنلند، ناروی، نیوزلند و سویدن به عنوان پنج کشور بهتر برای زنان گفته شده اند، اما پاکستان، کنگو، ایران و چاد پس از افغانستان بدترین کشورهای جهان برای زنان گفته شده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*