خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / افزایش ۱۱ درصدی معلولان در افغانستان

افزایش ۱۱ درصدی معلولان در افغانستان

کابل/۸حمل/فرهنگستان
یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، نشان داده که ۱۳٫۹ درصد جمعیت افغانستان را افراد معلول تشکیل می‌دهد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر، روز (یک‌شنبه،۸حمل)، یافته‌های گزارش تحقیقی‌اش را زیر نام «وضعیت حقوق‌بشری اشخاص دارای معلولیت در سال ۱۳۹۹»، نشر کرد.
طبق گزارش‌ها، این رقم در سال ۱۳۸۴ خورشیدی به ۲٫۷ درصد کل جمعیت افغانستان می‌رسید؛ اما در ۱۴ سال گذشته، شمار این افراد ۱۱٫۲ درصد افزایش یافته است.
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید با توجه به افزایش روزافزون شمار این افراد، فراهم کردن سهولت‌های زندگی برای آنها یکی از ضرورت‌های اصلی است که دولت باید به آن توجه کند.

در این تحقیق، به میزان دسترسی افراد دارای معلولیت به حق کار، دلایل عدم دسترسی به حق کار، بهره‌مندی از حقوق معلولیت، دلیل محرومیت از حقوق معلولیت و نظارت بر وضعیت حقوق‌بشری آن‌ها نیز اشاره شده است.

کمیسیون حقوق بشر از دولت خواهان انکشاف و تجهیز محیط‌های تعلیمی و بازنگری طرزالعمل استخدام معلولان در ادارات دولت شده و گفته برنامه‌های حمایت اجتماعی از معلولان در بخش‌های بهداشتی ،آموزشی و اقتصادی باید توسعه یابد.

رئيس این کمیسیون می‌گوید که هنوز برنامه‌های دولت در زمینه حمایت‌های اجتماعی از اشخاص دارای معلولیت، کافی نیست و تعداد زیادی از آنان که علت معلولیت‌شان عواملی غیر از جنگ و منازعه اند، از حمایت‌های اجتماعی، به شمول مدد‌معاش معلولیت، محروم اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر، در بخش پیشنهاد‌های خود خواهان تثبیت جایگاه اشخاص دارای معلولیت در روند صلح به عنوان یکی از گروه‌های عمده قربانیان جنگ و منازعه و قطع جنگ و برقراری آتش‌بس به هدف تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از روند رو به افزایش معلولیت در کشور شده است.
این درخواست در حالی صورت گفته که روند صلح در افغانستان به تازگی سرعت گرفته و قرار است به زودی نشستی با حضور نمایندگان طالبان و دولت و جامعه جهانی به مدیریت دولت آمریکا در ترکیه برگزار شود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*